Hangsúlyosabban jelenhet meg az e-útdíj
A jövő nyáron bevezetendő e-útdíj mértékét külön sorban tűntetnék föl számláikon a teherfuvarozók, hogy a megrendelők is láthassák, miért is nőttek a szállítási díjak – mondta Vereczky Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke, a második Magyar Fuvarozói Fórumon csütörtökön Budapesten.
Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára nem zárkózott el ettől az adminisztratív változtatástól, egyúttal közölte az elektronikus útdíjakat is. A kilométerenkénti tétel 16,70-től 85,34 forintig terjed, az út jellegétől és a jármű nagyságától függően. A személyautók és a buszok e-matricásak maradnak, a személyautók e-matricájának ára nem változik - tette hozzá az államtitkár.
Vereczky Zoltán kitért arra is, hogy a teherfuvarozók évi 7,3 milliárd, míg a személyfuvarozók 2,4 milliárd forintot igényelnek vissza a gázolaj jövedéki adójából. Miután ezt a kormány lehetővé tette, 20 milliárd forinttal nőtt a költségvetés - gázolajból származó - jövedékiadó-bevétele.
Az elnök szerint eldöntendő az e-útdíj bevezetéséig az is, hogy ez a teher szolgáltatás vagy pedig adó. Ha szolgáltatás, akkor áfa-köteles, és jár érte ellenszolgáltatás is, viszont ha adó, akkor nem áfás, és ellenszolgáltatása sincs.
Végül az útdíj megfizetésére olyan olcsó forgóeszköz hitelt kért a kormánytól Vereczky Zoltán, amely alkalmas arra, hogy a fuvarozók átvészeljék az útdíjfizetés és a fuvardíj beérkezése közti időt. Völner Pál erre a Széchenyi kártyához hasonló megoldást tartott megvalósíthatónak.