Harmadszorra is repülőnap Nyíregyházán

Károly Szabolcs   ·   2013.07.16. 16:30

Idén július 14-én is megnyitotta kapuit az érdeklődők előtt 2006 és 2012 után a Nyíregyházi Repülőtér a III. Nyíregyházi Repülőnap keretében. Habár az időjárás eleinte nem fogadta kegyeibe a látogatókat és a pilótákat, a kezdeti borult égkép és a szemerkélő eső szerencsére csak alig vett el valamit az élvezeti értékből.

Habár a Nyíregyháza északnyugati részén található reptér ezer méteres aszfaltozott és szintén ezer méter hosszú füves kifutópályái nem alkalmasak a nagyobb, kereskedelmi forgalomban használható gépek fogadására, a kisebb magángépek és a sportrepülés számára tökéletesen megfelelőek.

A nyírségi megyeszékhely évtizedek óta a magyar pilótaképzés bölcsőjének számít, lévén a Nyíregyházi Főiskola az országban az egyetlen olyan felsőoktatási intézmény, ahol állami támogatással lehet elsajátítani a repülőgépek irányításának és szerelésének csínját-bínját. A képzés gyakorlati részében a repülőtéren tevékenykedő Tréner Kft. működik együtt. (Szeptembertől azonban forráshiányra hivatkozva megszűnik az ingyenesség: csak önköltséges formában válhat pilótává az, aki meg tudja fizetni a másfél-két éves tanfolyam többmilliós költségtérítését.)

Az An-2-es Ancsák készen állnak a sétarepülésre és az ejtőernyős célbaugrásra<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br /> (a külön nem jelölt képek a szerző felvételei)

A reggel kilenctől körülbelül délután ötig tartó rendezvényre bejutásért a látványosságokhoz képest szinte jelképes összeget, ezer forintot kértek a szervezők, valószínűleg ennek is köszönhető, hogy rengeteg kisgyermekes család is kilátogatott a repülőtérre. A sétarepülési lehetőség viszonylag borsos árai (tíz-tizenötezer forint két-három főre) ellenére sorok álltak az An-2-es „Ancsák” és a Piperek előtt, hogy hat-nyolc percen keresztül a magasból nézhessék Nyíregyháza panorámáját.

A rendezők felsorakoztatták a hangárok teljes tartalmát. A helyi aviatikát a polgári repülés és a pilótaoktatás kategóriájában jól ismert Piper kisgépek és Cessnák képviselték. A mezőgazdasági repülés helytartói egy Holló típusú Gawron-gép és egy Ka-26-os helikopter voltak. A sportrajongók, ejtőernyősök kegyeit pedig két Ancsa, számos sárkányrepülő és vitorlázógép kereste. Vendégszereplőként egy Eurocopter helikopter, valamint Veres Zoltán és Besenyei Péter műrepülőbajnokok versenygépei érkeztek a helyszínre. A Piperek és Cessnák felszállásait és landolásait egész nap figyelemmel lehetett követni, délutánra teljesen megszokott jelenséggé váltak.

Az első attrakció egy Zlin Z-142-es kisrepülőkből álló kötelékrepülés volt. A repülőiskola öt egymotoros kisgépe menetközben különböző alakzatokba rendeződött, majd a földről felengedett, héliummal töltött lufikat kellett egyesével szétrobbantaniuk a levegőben. A sikeres pukkantásokat a közönség hangos tapssal jutalmazta. Ezt követően egy Ancsa vitt fel egy ejtőernyős célbaugró csapatot a magasba, akik pitypangmagokként ereszkedtek vissza a földre a nézők feje fölött, a kijelölt ponthoz mennél közelebb landolva. A légibemutatókat szakemberek kommentálták.

Veres Zoltán műrepülő káprázatos figurákat mutatott be hazai közönségének

A rendezvény első igazi látványosságaként a nyíregyházi származású Veres Zoltán Európa-bajnok, ötszörös Guinness-rekorder műrepülő bemutatója szolgált. A könnyű, szénszálas MXS versenygéppel villámgyorsan változtatta a figurákat az egykori Malév-pilóta. A levegőben bemutatott hurkokat, orsókat, eséseket, a talajtól mindössze pár méterre végzett úgynevezett késfigurát és háton (fejjel lefelé) repülést a gépen bekapcsolt füst tette még látványosabbá. A produkció zárásaként pedig egy szívformát és abba egy nyilat füstölt bele Veres Zoltán, visszaadva szülővárosa közönségének szeretetét.

A repülőnap menüjében közel sem csak repülőgépek szerepeltek. A helikopteres szekció egyik érdekességének számított a HA-BGA lajstromú, Eurocopter AS365 Dauphin típusú gép. A két hajtóműves Delfineket számos feladatra be lehet vetni, Magyarországon ez az egy példány van a típusból. A látogatók megcsodálhatták a gép kiemelkedően jó manőverező-képességét: az Eurocopter hol egyhelyben lebegett, hol oldalazva haladt, hol pedig nagy állásszöggel ereszkedett vissza a kifutóhoz közel, húzott át afelett, majd ismét erős szögben emelkedett a magasba.

Akcióban az Eurocopter. A típus különböző verzióit számos területen alkalmazzák

A helikopteres bemutatót a HA-MCH lajstromú Kamov Ka-26-os mezőgazdasági helikopter műsora folytatta. Az alapvetően szúnyoggyérítésre használt, korosodó szerkezet hajtóművei nagy füst kíséretében indultak be, de a Kamov gond nélkül felszállt. A kifutó déli végén tűzoltók jelentek meg és adtak feladatot a Ka-26-osnak: a helikopternek tüzet kellett oltania. A lángokat a pilótafülke mögött található, tölcsér formájú víztartály tartalma fékezte meg, nagy füst és a közönség tapsa kíséretében, amit a pilóta oldalazó mozgással – a műsorvezető szavaival élve „násztánccal” – köszönt meg.

Délután két óra körül érkezett meg a nap csúcsprodukciója, Besenyei Péter, akinek tiszteletére ragyogó napsütés váltotta fel az addig borongós, csepergős időt. A szintén többszörös Guinness-rekorder, többszörös magyar bajnok és egyszeres világkupa-győztes műrepülő elkápráztatta közönségét. A műrepülő-fenomén szinte másodpercről másodpercre váltott egyik figurából a másikba; jórészt improvizatív produkciójával pedig ismételten bizonyította, hogy 57 éves kora ellenére még mindig rendkívül fitt. Leszállás előtt szárnybillegtetéssel üdvözölte a nagyérdeműt és köszönte meg nekik a tapsot. N806CR lajstromú, Zivko Edge 540 típusú versenygépével az emberektől karnyújtásnyira állt meg, majd a közönség hangos tapsvihara mellett a színpadhoz kísérték, ahol a műsorvezető kérdéseire válaszolt a maga sajátos, közvetlen stílusával. Visszaindulás előtt saját kezűleg tankolta meg repülőjét, majd beült és felpörgette a motort. A gép mögött pár méterre álló emberek sűrűn kapkodhattak levegőért a légcsavar keltette orkánban. A felszállást követően ismét szárnybillegtetéssel búcsúzott a nézőktől.

Besenyei Péter bemutatója sem hiányozhatott, az Aranykereszttel kitüntetett műrepülőbajnok ismételten megmutatta, nem véletlenül ért el kiemelkedő eredményeket

Utolsó légibemutatóként egy verseny-vitorlázórepülő írt az égre csíkokat. A könnyű, meghajtás nélküli glider a légáramlatokat meglovagolva suhant, többször hirtelen felemelkedve, majd újból aláereszkedve.

A reptér északnyugati részén számos leállított, jórészt szétszerelt Ancsa torzója figyelte működőképes géptársai tevékenységét. A repülés szerelmesei számára mindig szívfacsaró érzés tudomásul venni a gépek elmúlását.

A légishow-k közti szünetekben az egyik helyi rádió szolgáltatott zenét, a rádió egyik műsorvezetője pedig humoros szövegével fokozta a közönség hangulatát. A látogatók számára megnyitott tér közepén álló színpadon zumbabemutatót és tánccsoportok produkcióit lehetett nézni. A légibemutatók után a Cool Rock Band nevű rockegyüttes játszott el néhányat a magyar rockzene örökzöld nótái közül. A gyerekeket a repülők látványán kívül kisebb vidámpark foglalta le: körhinta, rakéta, kerti vasút és dodzsem szerepelt a kínálatban.

A III. Nyíregyházi Repülőnap ezreket vonzott a város repterére

Délután négy óra körül értek véget a programok, így a gépeket is sorban vitték vissza a hangárokba, és állították be kézi erővel precízen egymás mellé. A látogatók tömegéből kiindulva igazán sikeresnek könyvelhetik el a III. Nyíregyházi Repülőnapot a szervezők, akiknek az ígérete szerint jövő nyáron még nagyobb, még látványosabb programmal várja majd a látogatókat a repülőtér.

Kapcsolódó hírek