Háromszázötvenöt millió dolláros veszteség alatt nyög a Boeing
Közzétette legfrissebb negyedéves pénzügyi eredményeit a Boeing Company. A repülőgépgyártó mínusza borítékolható volt, a vállalat továbbra is a biztonságra és a minőségre összpontosít.
Az ismert előzmények után a piac nem várt csodás eredményeket a cégtől, amelynek a hírnevét és az üzletmenetét is megtépázták a közelmúlt kínos fejleményei: vészes hanyagság miatt az Alaska Airlines AS 1282-es járatát teljesítő 737 MAX-9-es bal oldalán, a szárny mögötti, inaktív vészkijáratot fedő elem emelkedés közben, mintegy ötezer méter magasságon kiszakadt a helyéről, a vizsgálatok során kiderített kifogásolható gyári minőségellenőrzés miatt a Boeing gépei iránt megcsappant a bizalom, továbbá a belső átszervezések és végső soron csökkenő számú megrendelések éreztették hatásukat. A Boeing az egy évvel ezelőtti 130-hoz képest 83 repülőgépet szállított le az idei első negyedévben. Ennek részben az a magyarázata, hogy a Szövetségi Légügyi Hivatal, az FAA lelassította a Boeing 737 MAX gyártásfelfuttatási folyamatát (a terv havi ötven 737 MAX), így a megrendelők nem juthattak hozzá az előjegyzett repülőgépekhez.
Mindazonáltal az elemzők még ennél is rosszabb szaldót vártak: a bázishoz képest 2024. január–márciusában a bevétel a 17,9 milliárdról „mindössze” nyolc százalékkal, 16,6 milliárd dollárra esett vissza, illetve a repülőgép-ipari vállalat részvényenként 1,13 dolláros veszteséget jelentett. Ugyanakkor a Wall Street 1,73 dolláros részvényenkénti veszteséget és 16,3 milliárd dolláros árbevételt várt. A 3,9 milliárd dolláros negatív szabad cash flow szintén jobb volt a 4,4 milliárd dolláros várakozásnál.
„Ezt az időszakot, bármilyen nehéz is, arra használjuk fel, hogy szándékosan lassítsuk a rendszert, stabilizáljuk az ellátási láncot, megerősítsük gyárunk működését, és úgy pozícionáljuk a Boeinget, hogy az ügyfeleink által elvárt kiszámíthatóságot és minőséget hosszú távon teljesítse” – fogalmazott a cég munkavállalóinak küldött üzenetében Dave Calhoun, a Boeing a posztjáról az év végén távozó elnök-vezérigazgatója, aki kétséget sem hagyott afelől, hogy a biztonságnak és a minőségnek mindenek felett kell állnia.
„Ha volt valami, ami következetesnek tekinthető a Boeinggel kapcsolatban az évek során, az a reménytelenül optimista ütemterv a fejlődésre” – írta Rob Stallard, a Vertical Research Partners elemzője a jelentésében. „Megítélésünk szerint ez a jövőben nem fog változni, mert minden jel arra mutat, hogy a vezetés nem törődik a rájuk nehezedő szabályozási, politikai, jogi, szerződéses, vevői, versenyképességi, az ellátási lánc felől tapasztalható és a belső munkavállalói nyomással.”
Repülőgépipari megfigyelők a kilábalás érdekében elköteleznék magukat egy új, közepes méretű, egyfolyosós, a jelenlegi 737 MAX-nál valamivel nagyobb repülőgép kifejlesztése mellett. Négy évvel ezelőtti hivatalba lépése óta a cég vezérigazgatója, Dave Calhoun nem hozta szóba egy új típus megtervezésének a szükségességét.
Összehasonlításul: amíg a Boeing az elmúlt tizenkilenc első negyedévben tizennégyszer maradt el tervezett bevételeitől, addig az Airbus mindössze négyszer...
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!