Hegynek fel, hegynek le

Joó Ferenc   ·   2012.07.21. 16:00
Ybbstalbahn_400

Ma már nem lehet vasúton megközelíteni, mivel közel egy éve csak tehervonatok járnak az ÖBB normálnyomtávú hálózatán Kienberg-Gamingba. Így én is autóval érkeztem az egykoron az Ybbstalbahn hálózatához szervesen csatlakozó, ma már azonban mindössze múzeális feladatokat ellátó hegyi vonal kiinduló állomására.

Az év egyik leghosszabb, kristálytisztán verőfényes napján, Bécstől uszkve másfél-két órás autókázásra, meglepő csend fogadott az állomáson. Egy gyors betekintés a "kulisszatitkok" mögé és egyből kiderült, hogy a gépet kiszerelték, irányba fordították, és hogy rajta kívül még más érdekességeket is rejt a fűtőház! Különösen egy Nagybánya közeli (Suior) rézbánya vasútjáról származó, MK45-öshöz hasonló FAUR-mozdony, az L45H-089 kelthette fel magyar vasútbarátként az érdeklődésemet.

A tipikus osztrák kéttengelyes személykocsikra hamar rájárt a gép és némi fotózás után a szerelvény el is indult útjára. A nyári melegben legyek és böglyök lepték el a közvetlenül a mozdony mögött elsőként továbbított vagon nyitot peronján utazókat, ám a látvány és a vonalvezetés ezért mindenkit kárpótolt! Először Gaming festői katlanban elhúzódó településének, majd az ottani monostor látványának örvendhettünk, amelyeket további emelkedők leküzdése uán az Alpok alját jelző hegyvonulatok és a vonal két híres fémszerkezetű viaduktja követett. Sajnos ezeket a műtárgyalat a vonal mellől nagyon nehéz a fák miatt fotózni...

A mozdonyka felkészítése a nagy útra. A képre kattintva galéria jelenik meg, a szerző képeivel

Kereszt helyett vizet vételezni álltunk meg a 699 méter magas hágót képező Pfaffenschlag állomáson, ahol az üzemeltetők egyik nem gőzüzemű büszkeségét, a 2093.01 pályaszámú dízelmozdonyt tekinthettük meg a szomszédos vágányon. 1927-ben készült, Grácban!

Immáron lefelé kanyarogva értük el a vonal végét Lunz am See állomáson. Annak idején nem hogy idáig jártak a 2095-ös sorozatú dízelmozdonyok vontatta szerelvények Waidhofenből, de még Kienberg-Gaming felé is el-elkeverdetek. Ma már azonban csend és béke uralja Lunz am See állomást, a Bergstrecke felől hétvégenként érkező vonatokat leszámítva...

A menetrend szerinti forgalom Waidhofen felől jó pár éve szünetel, így az egyetlen vonatmozgást ezek a Kienberg-Gaming felől érkező nosztalgia-szerelvények jelentik. Némelyik tovább megy Waidhofen irányába a tíz kilométerre eső Göstling an der Ybbs állomásig,

Lunz am See állomáson nem sok látnivaló akad, de egy kiberhelt 2091-es sorozatú dízelmozdonyt körbe lehet járni a parajosban. Aki nem indult el túrázni vagy a városkában szétnézni, annak hamarosan indul vissza a vonata Kienbergbe, A visszaút is hasonlóan telik, mint odafelé menet, a forró nyári melegben pedig jól eshet a büfékocsiban egy hideg sör. Közben pedig elmélkedhetünk rajta, hogy milyen jó lett volna, ha annak idején összekötik az Ybbstalbahn vonalát a Mariazellerbahn "Die Krumpe" elnevezésű mellékvonalával. Ez esetben Waidhofentől több órán át lehetet volna zötykölődni St. Pöltenbe!

Ausztriai villámlátogatásom hamar véget ért, Kienbergből egyenesen Pozsonyba vitt az osztrák kollégám, ahol újabb vonatos program várt rám. De ez újfent egy másik történet lesz!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Elkészült a Koralmbahn!

iho/vasút   ·   2024.12.07. 18:00

Az ÖBB szerint a 127 kilométer hosszú vasútvonal készen áll az üzembe helyezési fázisra, már csak a futópróbák és a szakmai képzések vannak hátra a 2025 decemberére tervezett átadáshoz.