Hernyófélék a kelebiai bokorugrókon

Vörös Attila   ·   2018.02.03. 18:45
80_samu

Ha gond van, itt kevesen látják, kevesen késnek miatta.

Sokan lenézik a 150-es vonalat, pedig az itt élők nem tehetnek róla, hogy a MÁV ennyire hagyta legatyásodni a Budapest–Kelebia összeköttetést, már ami a pályaállapotokat illeti, és hát a menetrenddel kapcsolatban is akad még tennivaló. A vonalon Ferencváros és Soroksár között 100, Soroksár és Kunszentmiklós-Tass között 80, attól délre 60 kilométer per óra a megengedett legnagyobb sebesség, a bónusz lassújeles szakaszokat nem számítva.

Az elővárosi forgalomban egy-két vonatpáron kívül kizárólag új Flirt-motorvonatok járnak, ami nem meglepően hatalmas siker a vonal mentén élők körében. Nemrég még szakadék Bhv, most meg olyan szerelvény, aminél alkalmasabb máshol sincs az elővárosi forgalomban! A vonatsűrűség is megfelelőnek tűnik, óránként fordulnak Kőbánya-Kispest és Kunszentmiklós-Tass között a személyvonatok. Igen, lehet, hogy lenne jobb végállomás is Kökinél, és a menetidő is nagyon hosszú, ráadásul a menetrendben olyan tartalékok vannak, hogy nagy haváriának kell lennie ahhoz, hogy komolyabb késések összejöjjenek. Máshonnan megközelítve viszont a jelenlegi lehetőségekhez képest is a menetrendbe van kódolva az állandó késés – csak épp a pötty zöld marad a Vonatinfón. A csúcsidőben esetleg indokolt lehetne néhány kirohanós járat a közelebbi vonzáskörzetben, mondjuk Délegyházáig. A tehervonatoknak viszont pár órán át nem sok babér teremne, így is esnek-kelnek már ezen a szakaszon, többet állnak, mint haladnak...

Flirt „gyorsvonattal”. A Stadler-vonatok eljutnak már Kunszentmiklós-Tass alá is. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból!

Más a helyzet a távolsági vonatok menetrendjében. Jelenleg nincs olyan vonat, ami Kunszentmiklós-Tass alatt ne állna meg mindenhol Kelebiáig! A nemzetközi járatokat beillesztették a vonal ütemes menetrendjébe, így az az elsőre vicces helyzet állt elő, hogy az ezerfős Tabdinak átszállásmentes bécsi és belgrádi elérése van, Pirtói szőlőkről nem is beszélve. A három nemzetközi vonatpáron kívül négy belföldi kelebiai járat van, ezek Köki helyett a Keletiben végállomásoznak. És a kétórás ütemben délelőtt van egy pusztító négyórás lyuk: 7:57 és 11:57 között nem indul Budapestról Kunszentmiklósnál messzebb juto ablakos járat.

Az Avala robog három kocsijával a 150-es vonal kellős közepén

Ami viszont indul, arra a Start külön járműparádét tart fenn. A kelebiai távolsági fordában járatják a fővárosban maradt hernyóféléket. Van két felújított (ahogy Istvántelken mondják: „táltosított”) BDVmot (jelenleg mindkettő dög), egy Kissamu és két (jó, másfél) Samu, amikkel igyekeznek lebonyolítani ezt a forgalmat. A Ganz gyártmányok néha helyet cserélnek egy-egy Flirttel, így azok is lejutnak Kelebiáig, cserébe néha a hazai gyártmányok beállnak a kunszenti elővárosi fordába egy rövidebb időre. A felhozatalból a samufélék kompatibilisek egymással, a BV-vezérlő tudja irányítani a BVhmotot és fordítva, így a legkülönfélébb vonatösszeállításokkal lehet találkozni a vonalon, de már évek óta. Mikor mit sikerül a szerelvénybe legózni Istvántelken, és ezt értsék szó szerint! A 001-es Samu-szerelvény felújítása óta legalább egy teljes Samut is lehet látni a 150-esen, igaz, nem mindig a 001-es BVmot mögé teszik a saját szerelvényét. (A 002-es BVmot a Szolnoki Járműjavítóban ácsorog, onnan úgy néz ki, már csak egy útja lesz.)

IC-minőség – és még gyorspót sem kell rá! – Soltszentimrén, irány Kelebia!

A mi lett volna bekezdéstől ezúttal eltekintünk, fájóan elmerengve a Hernókhoz fűződő rossz emlékeken és a méltatlan sorsú, nullszériában maradt testvérei hányattatott sorsán. És hogy a menetrend hogy lehetne racionálisabb? Teljesen fölösleges ezen rugózni, miközben a vonal fejlesztése a lehető legirracionálisabb irányba halad.

* *

Fotós kollégánk cégeknek és magánszemélyeknek is vállal fotózást: esküvő, rendezvény, portré, családi képek műfajában keressék bátran Attilát az alábbi elérhetőségein!

Honlap: vorosattila.com
Facebook: Vörös Attila fotó
Instagram: vorosatil_ae
Mail: voriae@gmail.com

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Személyvonat siklott ki Lengyeltótiban

MÁV/iho   ·   2024.06.18. 10:20

A Desiro három tengellyel lépett ki a sínekről. A Kaposvár–Fonyód vonalon és a Helikon interrégióknál jelentős késéssekkel kell számolni. Az eseményhez a dombóvári segélyvonat vonult ki.