Horvát–kosovói vasúti együttműködés

Andrassew Dávid Igor   ·   2012.01.05. 16:30
hz

Zlatko Rogožar, a HŽ Holding vezérigazgatója szerint a két társaság együttműködése kulcsfontosságú, azt azonban kiemelte, hogy a kosovói körülmények egyelőre nem kielégítőek, mert csak kerülőúton lehet eljutni a Szerbiától nem régen függetlenedett államba, ami túlságosan megnöveli a költségeket. Éppen ezért reménykedik abban, hogy hamarosan megváltozik a politikai helyzet, és ezzel rohamosan javulhat majd az együttműködés a teherszállításban.

A vezérigazgató megjegyezte, hogy a HŽ Cargo és a HŽ Holding készséggel nyújt támogatást minden területen kosovói partnerének. A Trainkos szintén megállapodott a TŽV Gredeljel. A vasúti járműgyártó referenciáira építve lehetőség nyílik a mobilkapacitás modernizációjára.

A páneurópai közlekedési folyosók<br />(forrás: http://www.skyscrapercity.com)

Zlatko Rogožar kitért arra, hogy 2013-ra várható a horvát piac liberalizációja, ezért a HŽ Cargo számára, a bevételkiesést elkerülendő, nagyon fontosak a páneurópai közlekedési folyosók, továbbá logisztikai központok kiépítése. A legnagyobb teherforgalom a X. folyosón várható, ezzel összhangban pedig a fiumei kikötőben megépítik Európa egyik legnagyobb nemzetközi logisztikai központját.

Szintén fontos szerepe lesz a V./c folyosónak. Ehhez kapcsolódóan a stratégiai partnerekkel logisztikai központot építenek Ploče-ben. Mindezek mellett egy kisebb logisztikai telep kialakítását is tervezik a Fiuméhez tartozó Kukuljanovóban, aminek, mint az igazgató elmondta, intermodális központtá kell válnia. A Slavonski Brod kikötőben pedig a kőolaj és kőolajszármazékok mellett évi kétmillió tonna áru mozgatását tervezik.

Üres vagonok Fiuméban<br />(fotók: Tevan Imre)

Ruzdi Morina, a Trainkos vezérigazgatója beszámolt róla, hogy szeptember elsején alakult meg a vasúti szállítmányozási vállalat, miután kivált a kosovói vasútból. A felosztás célja, hogy versenyképesek legyenek a jövőbeni piacnyitás után, hiszen a Trainkos látja majd el a személy- és teherforgalmat, valamint a karbantartási munkálatokat.

A vezérigazgató bízik abban, hogy a HŽ Cargo tapasztalatait felhasználva, a Trainkos a horvát partneréhez hasonló piaci növekedést érhet majd el néhány éven belül. Ennek fényében, a mostani megállapodáshoz hasonló együttműködésre törekednek a régió többi vasúttársaságával is. Ruzdi Morina reményét fejezte ki, hogy a politikai helyzet mielőbb rendeződik, hogy a lehető legjobb szolgáltatást tudják nyújtani a jövőben.

Tehervonat várakozik a Pivka–Fiume szlovén–horvát vasútvonalon, a határon

Kapcsolódó hírek