Ikarus Minifeszt és egy múzeum utolsó fővárosi lehelete
Bár az intézmény székhelyét a közelmúltban Budapestről Debrecenbe jegyezték át, és a kormány elkötelezett a kitelepítés mellett, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum utolsó fővárosi leheleteinek egyikével a hétvégén még Kőbányán tesz ki magáért: ott tartják meg a töretlen népszerűségnek örvendő Ikarus Minifesztet.
Eddig a tízmilliárdot jóval meghaladó közpénz ment a levesbe az elmúlt kilenc évben: a közlekedési múzeum városligeti épülete
- 2015. április 14-éig fogadta a látogatókat,
- 2016-ban a tervezett átépítésre való tekintettel a múzeum gyűjteményét külső raktárakban helyezték el,
- 2017-ben a koncepcióváltás szellemében az intézmény új helyszínéül a MÁV Északi Járműjavító dízelcsarnokát, külső területeit és a kapcsolódó kisebb kiszolgáló épületeket jelölték ki,
- 2019-ben kihirdetik az új múzeumépület és környezetének kialakítására kiírt nemzetközi tervpályázat eredményét,
- 2021-re átgondoltan installált, de szűkös mondanivalója miatt vajmi kevés műélvezet nyújtó kiállítás nyílt az Északiban,
- 2022-re feltolták a terveket az engedélyezés szintjéig, de ugyancsak
- 2022-ben bár be is húzták a fékeket, a szakminisztérium – hiába jutottak el kiviteli tervekig és a teljes részletességgel kidolgozott kiállítási koncepcióig, és hiába költöttek rengeteg pénzt a projektre – leállította a beruházást, és ezzel párhuzamosan a múzeum égisze alá tartozó, városligeti Magyar Innováció Háza megépítésének előkészületei is megtorpantak.
- 2022–2024, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum értékmegőrző tevékenységet folytat,
- nagy- és városi vasúti járműveket,
- autóbuszokat restauráltat,
- tematikus tárlatokat,
- kamarakiállításokat szervez, így megkísérelve fenntartani a múzeumiság szellemét.
Ebbe a körbe tartozik az augusztus 23–25-én esedékes, IV. Ikarus Minifeszt is, amire a 125 éves fennállás jegyében 125 forint lesz a beugró. (Később még méltatjuk a háromnapos kisfesztivált.)
Az eseményre már annak a tudatában rendezik, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter májusban, egy debreceni ankéton a BMW-gyár megvalósulására is hivatkozva bejelentette, azt szeretné, hogy „…az új Közlekedési Múzeum, a közösségi közlekedés reneszánszát is szimbolizálva, illetve a XXI. századi mobilitás jelentőségét kiemelve, itt lenne, Debrecenben.” A minisztérium ezt követően a „közlmúz” új, debreceni helyszínének kialakítását előkészítő ötletpályázatot hirdetett meg, a koncepciókat szeptember 13-án délig várják.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum székhelye pedig néhány hete: 4031 Debrecen, Széchenyi utca 31., vagyis a Széchenyi irodaház.
Mindazoknak pedig, akik nem a Wikipédiáról szeretnék megismerni a múzeum máig tartó ívű történetét, az intézmény sorsának avatott krónikása, Bán Dávid az Építészfórumon a tárgyban megjelent, sine ira et studio írásait ajánljuk szíves figyelmükbe.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!