Indóház XV/3. 2019. június–július

iho/vasút   ·   2019.06.04. 09:00
ih190607_0

A friss újság merít a vasút múltjából, taglalja a jelent, és beszámol a körvonalazódó tervekről is. Az Indóház hasábjain már olvashattunk a legrövidebb hazai vasútvonalak némelyikéről – mint például a békési, kondorosi, rumi szárnyvonalak. Felek Ferenc ezúttal a legrövidebb közforgalmú nagyvasúti vonal, az Össi–Váradvelencei összekötő HÉV történetét dolgozta fel.

Nagyvárad-Olaszi hangulatos, elvitathatatlan építészeti értékeket felvonultató kis térsége, a Bémer tér, amely a XX. század hajnalára a felfokozott építkezési kedvnek köszönhetően elnyerte a napjainkra is jellemző eklektikus képét. Kialakításakor Bémer László püspökről nevezték el, 1923-ban Regina Maria lett, 1940-ben visszakapta eredeti nevét (a felvétel is ekkoriban készült); 1945–1966 között az utcasarki névtáblákról Sztálin nevét lehetett leolvasni, majd 1995-ig Köztársaság (Republicii) tér volt. A Helyi Tanács 1995-ben a Regele Ferdinand névre „keresztelte”, noha Ferdinánd román király nevét a két világháború között a Fő utca viselte, nem ez a tér... (képeslap, a szerző gyűjteménye)

Megemlékezünk a 125 éve elhunyt mérnök-mozdonyszerkesztőről, a MÁV Gépgyár mozdonyszerkesztő irodájának főnökéről, korszakos magyar gőzösök tervezőjéről, Kordina Zsigmondról, és folytatódik Móricz Zsigmond az ÖBB 1014 sorozatú villamos mozdonyaihoz fűződő emlékeinek felidézése. (A szerző augusztustól a Szilik fedélzetén eltöltött éveiről számol be.)

Eurégiós vonat élén, Győr állomáson (fotó: Móricz Zsigmond)

Érdekes témát választott Kékesi Márton, a MÁV-Start járműkonstrukció vezetője: írásának első része a MÁV-nál is bevethető önvezető vonatok szükségszerűségéről, a lehetséges megoldásokról szól. Ugyancsak koncepcionális kérdéseket feszeget a budapesti vasúti átjárhatósági tanulmány, a BVS is, amelynek célja a fővárosi a hálózati rendszer megújítása és fejlesztése.

A stratégia kialakításánál figyelemmel kell lenni a nagyvasúti és a városi közlekedés integrálására, a közlekedést generáló fő tényezőkre – hivatásforgalmi utazás, különböző célú áruszállítás, egészségügyi intézmények elérése, turisztika –, valamint urbanisztikai és környezetvédelmi szempontokra is (forrás: Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja Nonprofit Zrt.)

Andó Gergely érzékletes beszámolóval jelentkezik a bolgár vasutakról, és nem mehettünk el szó nélkül a 004-es Nohab húsz évvel ezelőtti végzetes balesete mellett sem: Kránitz Balázs felvételeivel elevenítjük fel a szerencsétlenség helyszínét...

A görög vasút intercity motorvonata 2007 elején az ország keleti részén már nemzetközi személyvonatként közlekedett, egészen a bulgáriai Szlivengrádig, ahol a Dimitrovgrádba induló szóló Desiro várta a maroknyi leszállót. Az állomás azóta átépült és felsővezetéket is kapott

Kisvasúti rovatunkban Tusnádi Csaba Károly jóvoltából a Szilvásváradi Erdei Vasút a főszereplő, de az is kiderül, hogy Csömödéren újra pöfög Ábel, a Debrecenben megújult gőzös. A városi vasút az M2-es metró rákoskeresztúri vonalának előkészítését tárgyalja, míg a modellvasút górcső alá veszi többek között a Roco Raabercity kocsijait, a Nürnberger Modell Eisenbahnen Tagnnps gabonáskocsiját, a Piko ágyazatos A sínrendszerét, továbbá a Tillig TT-s Vectronját.

Szalajkavölgy-Lovaspálya. A végállomást 2009. december 12-én 300 méterrel hátrább, Szalajka-Fatelepre helyezték át (fotó: Tusnádi Csaba Károly, 1992. augusztus 26.)

Jó olvasást!

* *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek