Ingázzon a belvárosba, amíg lehet!

Joó Ferenc   ·   2019.03.29. 13:45
150a-Keleti-400

Budapesti fejpályaudvaraink igencsak kiveszik a maguk részét az elővárosi forgalom bonyolításából. Sokszor hallani is, hogy csúcsidőben nem tudnak már több vonatot fogadni vagy indítani. A Keleti pályaudvarra igazából csak három elővárosi vonal fut be (ha szigorúan vesszük, akkor a Nyugatiba öt, a Délibe is három), azonban ide érkezik a legtöbb nemzetközi vonat és egy sor intercity is, például Sopronból és Szombathelyről, Pécsről. Tény, hogy a prágai Metropolitan vonatok egy ideje már a Nyugatiban végállomásoznak, de még jóval azelőtt kiköltöztették a Kunszentmiklós-Tassra vagy onnan közlekedő elővárosi vonatokat Kőbánya-Kispestre.

A 150a vonal elővárosi járatai eredetileg a józsefvárosi pályaudvarra jártak, de 2005-ben az állomást bezárták. Igaz, Józsefvárosból is villamosozni kellett a Blaháig vagy a Nagyvárad térig, ha metróra akartunk szállni, a Kőbánya-Kispestre tett kerülő azonban még távolabb vitte az utasoktól a belvárost. Helyette lehet még villamosozni Ferencváros pályaudvarról a metróig vagy a csepeli HÉV-ig. Egyik sem kifejezetten kényelmes alternatívája a másiknak, így egészen érthető volt a kunszentmiklósi vonal mentén lakók lelkesedése, amikor előljáróik győzelmi jelentésként beharangozták, hogy április 7-étől az elővárosi vonatok Kőbánya-Kispest helyett közvetlenül a Keleti pályaudvarra fognak közlekedni (PDF fájl) – lásd a tavaszi menetrendváltozást a mavcsoport.hu oldalon.

Tudvalévő, hogy valamikor március 30-án átadják a 3-as metró felújított északi szakaszát a forgalomnak, ezt követően pedig a déli szakasz felújításának kezdenek neki, egészen pontosan április 6-án. A közel egy évig, előreláthatóan 2019. decemberig tartó munkálatok alatt nem közlekedik a 3-as metró Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között. Ez idő alatt vajmi kevés értelme lenne a kunszemtmiklósi vonatokat Kőbánya-Kispestre közlekedtetni, ezért a MÁV-Start is változtat menetrendjén.

Ástzállási lehetőség Kőbánya-Kispesten (fotók: Vörös Attila)

Április 7-étől a kelebiai vonatok mellett (amik eddig is a Keleti pályaudvarig jártak, csak épp – egy vonat kivételével – Kunszentmiklós-Tass és Ferencváros között Pesterzsébeten kívül NEM lehet rájuk felszállni) immáron a mindenhol megálló S25-ös járatok is a Keleti pályaudvarra fognak érkezni és onnan fognak vissza indulni. Adódik a kérdés: hogyan lehet, hogy a kevés szabad vágány ellenére ezek a vonatok (kora reggel óránként legfeljebb kettő, nap közben óránként egy „páratlan”, délután simán csak óránként egy „páros” számra végződő vonatszámú járat) most mégis elférnek a Keletiben?

A válasz sokkal könnyebb, mint gondolnánk! Ne feledjük, hogy a 80a vonalon is vágányzár van, nem közlekednek a miskolci intercityk, egri és sátoraljaújhelyi gyorsvonatok. Igaz, a reggeli csúcsban három óra alatt így is huszonöt vonat érkezik a Keleti pályaudvarra Rákos felől. Akkor a PécelAszód vágányzár után már ne is számítsunk rá, hogy az S25-ös járatok továbbra is a Keleti pályaudvarra közlekednek Kőbánya-Kispest helyett? Megkérdeztük a MÁV-Startot, hogy az utasok számára kedvező változás vajon mennyire lesz hosszú távú? Sajnos, ezúttal nem kaptunk bőséges választ, idézzük szó szerint:

„Április 7-étől várhatóan december 7-éig a Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vonalon közlekedő valamennyi személyszállító vonat Kőbánya-Kispest helyett a Keleti pályaudvarról indul, és oda is érkezik. Az utasok igényei mellett ezt az M3 metró Kőbánya-Kispest–Nagyvárad tér közötti szakaszának felújítása is indokolja, így az utasok közvetlenül a belvárosba jutnak el a vonatokkal. A Keleti pályaudvartól kedvezőbbek az eljutási lehetőségek a főváros más pontjaihoz a BKK járataival.”

Időnként még intercity komfortú vonat is megfordul a kelebiai oldalban

Mi mindebből azt a következtetést tudjuk levonni, hogy nincs napirenden az S25-ös járatok végleges áthelyezése. Van tehát még miért pedálozzanak a dél-pesti és Pest megyei választókerületek vezetői, ha azt szeretnék, hogy jövőre is közvetlenül a Keleti pályaudvarig utazhassanak választópolgáraik. Sőt, a sajtóválaszból úgy tűnik, hogy a MÁV-Start még a december 14-i menetrendváltásig sem tervezi a járatok elterelését Kőbánya-Kispestről a belváros felé. Bízunk benne, hogy a közszolgáltatás megrendelői is észre fogják venni, mennyivel kényelmesebb az ingázóknak a közvetlen belvárosi kapcsolat és a 2019/2020-as menetrendi időszakra már a Keletibe járhatnak majd a kunszentmiklósi vonatok.

Van viszont valami, amire fel kell hívjuk a figyelmet: a Keleti pályaudvar két teljes hétig le lesz zárva május 13-a és május 26-a között. Arról még nem találtunk információt, hogy ez idő alatt hova fognak járni az S25-ös vagy a kelebiai vonatok, talán Rákosra. Viszont sajnos nem amiatt zárják le a Keleti pályaudvart, mert elkezdenék az átépítését, a csarnokban lévő vágányok alatti utasforgalmi részekkel, ahogy évekkel ezelőtt tervezgették.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Személyvonat siklott ki Lengyeltótiban

MÁV/iho   ·   2024.06.18. 10:20

A Desiro három tengellyel lépett ki a sínekről. A Kaposvár–Fonyód vonalon és a Helikon interrégióknál jelentős késéssekkel kell számolni. Az eseményhez a dombóvári segélyvonat vonult ki.