InnoTrans 2012
Az InnoTrans a kötöttpályás közlekedés legkiemelkedőbb, legrangosabb nemzetközi szakkiállításává nőtte ki magát. Az eseményt kétévente rendezik meg Berlinben, ahol a világ vasútijármű-gyártó vállalatainak legjava mutatja be legújabb fejlesztésű járműveit.
Az InnoTrans továbbá olyan vásár, ahol a szakmai közönség megismerkedhet a legújabb vasútépítési és infrastrukturális technológiákkal, valamint az utastájékoztató-rendszerek korszerűsítéseivel is. A szakmai kiállítás célja legfőképpen az, hogy a számtalan fejlesztéssel egyre versenyképesebb kötöttpályás közlekedés alakuljon ki. Ezért elengedhetetlen a környezettudatos, hatékony energiafelhasználású vasúti járművek építése. Ehhez további két fontos elem társul: a nagy sebesség és a megfelelő utazási komfort. Ezekből kitűnik, hogy az előző évekhez hasonlóan az idei InnoTranson is a versenyképes, fenntartható közlekedés megteremtése állt középpontban.
A temérdek kiállító közül idén a Német Szövetségi Vasutak (DB) kiállítótere bizonyult a legnagyobbnak. A bahnaktuell.net című internetes oldal beszámolója szerint a DB standjánál magasodó ICx-makett külön kiemelte a szóban forgó kiállítóhelyet. A 10 méter hosszú és nagyjából 4 méter magas kocsi előtt a szövetségi közlekedési miniszter és a DB több vezetője is beszédet mondott a szeptember 18-i nyitónapon. Az ICx-projekt rendkívül fontos a DB számára – ezzel is magyarázható az életnagyságú makett elkészítése – ugyanis ezek a szerelvények fogják felváltani az eddigi korosabb IC-kocsikat. A DB standjánál szakmai eszmecserére is sor került, öt témakört vázoltak fel az érdeklődők számára, ezeket lehetett megvitatni többek között a DB Schenker, a DB Netz, a DB International, valamint a DB Systemtechnik szakembereivel.
Az ICx modell mellett további kimagasló esemény volt a DB új hibridmotorvonatának bemutatása. A DB és az MTU közös projektének keretében egy dízelmechanikus, 642 sorozatú hibridjárművet alkottak. A projekt a Modellregion Elektromobilität (elektromosmobilitás-modellrégió) támogatásával valósult meg.
Az MTU által kifejlesztett hajtásrendszer (hibrid Powerpack) segítségével egy generátor által a fékezési folyamatnál termelt energia átalakul, azt ideiglenesen egy akkumulátorban tárolják. Ez az energia a vontatás során később felhasználható. A fejlesztés eredményeként akár 25 százalékkal csökkenhet a motorvonat károsanyag-kibocsátása.
A fejlesztéssel azt is egyértelművé kívánja tenni a német vasút, hogy cégfilozófiájuknak megfelelően, számukra rendkívül fontos a környezet megóvása és a fenntartható közlekedés kialakítása. Dr. Volker Kefer, a DB infrastrukturális és technikai vezetője kiemelte: céljuk, hogy 2020-ig összesen 20 százalékkal csökkentsék a kötöttpályás közlekedés okozta szén-dioxid-kibocsátást. A sikerhez azonban további újításokra is szükség van. A hibridmotorvonat a hajtásrendszeren kívül a légkondicionáló-berendezés tekintetében is környezetkímélő. A DB kasseli műhelyében kifejlesztett klíma 10 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt, így szén-dioxid-kibocsátása is jóval kevesebb – számolt be a bahnaktuell.net
A DB hibridmotorvonata a közelmúltban a futási engedélyeket is megszerezte a szövetségi vasúti hivataltól, így hamarosan forgalomba állhat a nem villamosított német vasútvonalakon. A DB tervei szerint a jármű a bajorországi Aschaffenburg és Miltenberg között húzódó vasútvonalon fog közlekedni.
Az InnoTrans idei újdonságai közül figyelmet érdemelnek a Bombardier járművei is. Mint azt a bahnaktuell.net oldal is kiemelte: A jelenkori közlekedés problémáira a Bombardier temérdek lehetséges választ kínál. A cég Berlinben bemutatott járművei közül például a Bombardier Flexity 2 alacsonypadlós villamos a komfortigényeknek felel meg leginkább, továbbá a hatékony energiafelhasználásban is kiemelkedő. A Bombardier Traxx F140 AC villanymozdonyát is meg lehetett tekinteni, újdonság, hogy a mozdonyt last-mile elnevezésű dízel segédhajtással is felszerelték, ezáltal olyan rövidebb szakaszon is közlekedhet, ahol nincs felsővezeték. További kiemelkedő Bombardier-fejlesztés a Traxx PE160 DE mozdony, amelybe beépítették a Bombardier Primove elnevezésű hajtási megoldást, így a gép károsanyag-kibocsátása nullára redukálódott. A Traxxot ezen felül Mitrac mágnesmotorral is felszerelték, a típusból már Franciaország, Svájc, Szaúd-Arábia és Brazília is rendelt.
A Bombardier a nagysebességű vasúti közlekedéshez kapcsolódóan is bemutatott új fejlesztéseket. Az Olaszország számára készült V300Zefiro motorvonatot flexx speed elnevezésű forgóvázakkal szerelték fel, amellyel a vonat gyorsulási ideje a hegyvidéki, valamint a temérdek ívvel rendelkező vasútvonalakon sem csökkent. A jármű maximális sebessége 380 kilométer per óra. Ezen kívül egy forgóváz-fejlesztést is prezentált a Bombardier. A Flexx Tronic Wako nevű dőléskiegyenlítő rendszert a svájci Twindexx intercity motorvonatokhoz fejlesztették, ezzel lehetővé vált, hogy a nagysebességű motorvonatok egyes ívekben akár 15 százalékkal nagyobb sebességgel haladhatnak a korábbi, hagyományos forgóvázzal rendelkező szerelvényekhez képest.
A bahnaktuell.net beszámolója szerint a vasútépítési technológiák közül az alagútépítés idén is kiemelt figyelmet kapott. Az alagútépítésen belül a biztonságos munkavégzésről és annak megteremtéséről szóltak a szakmai bemutatók az InnoTranson. A nemzetközi mezőnyben is kiemelkedő Dräger nevű biztonságtechnikai cég mutatta be az alagútépítéseknél alkalmazható balesetmegelőzési eljárásait.
A bahnaktuell.net vonatkozó cikke kiemelte: az idei InnoTrans minden területen pozitív mérleggel zárult. A kötöttpályás közlekedés legnagyobb szakvására szeptember 21-én ért véget, és az eddigi évekhez képest a legnagyobb rendezvény volt: 49 országból összesen 2515 kiállító érkezett. Az érdeklődők száma is kiugróan magas volt, több mint 100 országból 125 ezren látogattak el a berlini szakvásárra, 20 százalékkal többen, mint két esztendővel ezelőtt. A rendezők bíznak abban, hogy a következő InnoTrans legalább ilyen eredményes lesz.