Ismét repült az Ethiopian egyik 737 MAX -8-asa!
Az etióp hatóság még mindig adós a végleges baleseti jelentéssel, az áldozatok rokonai tiltakoznak, de most már az afrikai légitársaság is bízik a típusban.
A rossz időjárás miatt kicsit rövidebbre sikerült, de megtörtént a nagy áttörés, csaknem három évvel a katasztrófa után az Ethiopian Airlines egyik 737 MAX utasszállítója utasokkal a fedélzetén ismét a levegőbe emelkedett. A gépen helyet foglalt a vezető afrikai légitársaság szinte teljes főnöksége, a Boeing képviselői, miniszterek, nagykövetek, más állami hivatalnokok és újságírók – tudósított a Facebookon maga a légitársaság.
Vagyis ez a „demo-repülés” világosan azt volt hivatott bizonyítani, mennyire bízik az Ethiopian a gépben. Tegyük hozzá, ez azért is lehetett nagyon fontos, mert épp a cég kezdett eléggé kemény, hónapokon át tartó hadjáratba a baleset után, aminek az volt a lényege, hogy csak és kizárólag a gyártó tehetett a katasztrófáról, a légitársaság karbantartóit és pilótáit semmi felelősség nem terhelheti, noha a nemzetközi szaksajtóban ezügyben azért megjelentek kételyek.
Érdekes a döntés háttere abból a szempontból is, hogy a balesetről 2019 áprilisában, tehát szokásos mód egy hónappal az esemény után megjelent az etióp légügyi hatóság előzetes jelentése, de azóta sem adták közre a más esetekben egy év elteltével esedékes végleges dokumentumot, amelynek már nem csak a történéseket kell alaposan feltárnia, hanem a katasztrófa okait is meg kellene jelölnie.
A végleges jelentés hiányát az az ügyvéd is felhozta, aki az áldozatok családját képviseli, és most a nevükben tiltakozott az Ethiopian döntése miatt, ami ugyanúgy csalódás volt az elhunytak hozzátartozóinak, mint az, hogy néhány hónappal ezelőtt a másik, MAX-katasztrófában érintett társaság, a Lion Air is újra flottájába sorolta a típust.
Az Ethiopian közleményében Tewolde GebreMariam, a csoport elnöke hangsúlyozta, a 737 MAX visszatérése nemcsak azután történt, hogy az FAA, az EASA, a Transport Canada, a CAAC, az ECAA és más hatóságok újra megadták a típusalkalmassági engedélyt, hanem azután, hogy a típus világszerte harminchat légitársasánál állt újra szolgálatba.
„Elegendő idő állt rendelkezésünkre arra, hogy kövessük a tervezési módosításokat, a majd húsz hónapnyi újra-engedélyeztetési eljárásokat, és biztosak legyünk abban, hogy a pilótáink, mérnökeink, repülőgép-szerelőink bíznak a repülőgép biztonságában.”
Az engedélyező hatóságok említésekor egyébként az elnök annyiban téved, hogy a kínai hatóság még nem húzta fel a sorompót, csak megjelölte azokat a tennivalókat, amelyek ahhoz kellenek, hogy a gép idén ismét megkapja a zöld jelzést. Ahol tehát még nem repülhet a típus: néhány kisebb ázsiai országon kívül Kína és Oroszország.
A z Ethiopian közleménye szerint a B737 MAX-ok az (elsőnek visszanyert amerikai) engedélyeztetés óta 349 ezer kereskedelmi járatot teljesítettek és csaknem 900 ezer órát repültek. Az afrikai légitársaság flottájában jelenleg négy MAX dolgozik, további huszonöt gép van a rendelési listáján, amelyekből néhányat már idén átvesz.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!