Ismét szunyókálás a pilótafülkében

iho   ·   2013.09.26. 14:30
cim

Egy brit légitársaság két pilótája elaludt repülés közben, az Egyesült Királyságba tartó repülőúton – írja az origo.hu. Az eset, amelyet a Polgári Légiközlekedési Hatóság hozott nyilvánosságra, augusztusban történt egy nagy távolságot repülő járat fedélzetén, két órával a felszállás után.

A Polgári Légiközlekedési Hatóság jelentéséből kiderült, hogy az A330-as Airbus kapitánya és másodpilótája megállapodott abban, hogy felváltva rövideket szunyálnak, de aztán egyikük arra riadt föl, hogy a másik is javában durmol, a vezetést pedig az automatika végzi, éberen.

A Légiközlekedési Hatóság nem köteles felfedni a légitársaság nevét, de a hírügynökség kérésére statisztikát közöltek arról, milyen gyakorisággal történtek hasonló esetek az elmúlt két évben.Érdekes kettősség: a regionális járatok pilótáit a sok fel- és leszállás fárasztja, a nagyhatótávolságú gépek személyzetét a monotónia és az időeltolódás álmosítja

A törvény szerint a pilótáknak minden egyes esetet jelenteniük kell, ami veszélyeztetheti a repülés biztonságát. Persze ilyen helyzetben, amikor úgymond mindketten sárosak, nagyobb az eshetősége annak, hogy az ügyet titokban tartják. A Légiközlekedési Hatóság viszont arra szólítja fel a légitársaságok alkalmazottait, hogy tárjanak fel minden olyan esetet, amely veszélyezteti a repülést.

A szóvivő szerint az Egyesült Királyságban évente körülbelül 1 millió járatot indítanak, ehhez képest két éven belül ez volt az egyetlen eset, amelyre fény derült. Azt is hozzátette, nem valószínű, hogy az incidens miatt felelősségre vonják a pilótákat.

A pilóták túlterhelését vizsgáló tanulmány szerint a repülőgép-vezetők 45 százalékánál fedezhető fel a krónikusfáradtság-szindróma, és a tendencia az utóbbi időben aggasztóan nő. A tanulmány szerint a pilóták 20 százaléka úgy véli, teljesítményük hetente legalább egyszer jelentősen csökken a túlterheltség miatt, ami veszélyeztetheti a repülés biztonságát, hangzik az origo összefoglalója.

A modern rendszerek vigyáznak a gépre, de nem helyettesíthetik a pilóták éberségét

Az iho/repülés legutóbb arról a különleges esetről számolt be, amikor az AirBerlin egyik járatának személyzete Münchentől kimerültségre hivatkozva kért elsőséget a leszálláshoz. A portálunk által korábban ismertetett felmérés szerint a brit pilótaszervezet, a BALPA tagjainak csaknem a fele ismerte el egy névtelenül kitöltött kérdőíven, hogy volt, amikor elaludt a pilótafülkében.

Mind a hatóságok, mind maguk a légitársaságok intenzíven foglalkoznak a kimerültség kérdésével, az FAA például az előírások igen komoly szigorítására készül. Ugyanakkor kemény csata dúl Európában is arról, hogy például a közvetlen repülésen túl mi számítson bele a pilóta munkaidejébe, a reptérre való kijutást és a készenléti szolgálatban töltött órákat is beleértve: a pilótaszervezetek arra figyelmeztetik a brüsszeli döntéshozókat, hogy a szabályoknak nem szabad a repülésbiztonság rovására alakulniuk.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.