Jönnek a zöld abroncsok

iho   ·   2013.08.06. 09:30
00

A Continental kiemelt figyelmet fordít a megújuló energiaforrásokból és az elhanyagolható mennyiségű fosszilis anyagokból készülő „zöld” abroncsok kifejlesztésére. A kutatásoknak és a kísérleteknek köszönhetően már lehetővé vált a fosszilis olajszármazékok repceolajjal és poliészterrel történő helyettesítése a gumiköpenyben.

Dr. Boris Mergell, a Continental anyag- és gyártástechnológiai részlegének vezetője szerint azonban még rögös út vezet a „zöld” abroncsokig: „nem minden nyersanyag helyettesíthető környezetbarát anyagokkal. Ezek sok esetben negatívan befolyásolják a fékteljesítményt és a gördülési ellenállást, de ezeken a területeken nem szeretnénk kompromisszumokat kötni” – magyarázza a szakember.

Egy átlagos gumiabroncs alapanyagai<br/>(forrás: Continental)

Napjainkban a szénhidrogén-származékokból (szén, kőolaj, földgáz) előállított alkotóelemeket egyre nagyobb arányban tudják kiváltani a megújuló energiaforrások felhasználásával készülő alapanyagok. A „zöld” gumiabroncs kifejlesztésére további kézenfekvő megoldás, a pitypang nedvének felhasználása. A pitypang egyébként hazánkban is feltűnt az ötvenes évek szürreális mezőgazdasági tervei között, rögtön a gyapot és a narancs után.

A gumifákból nyert kaucsukkal szemben a gyermekláncfű nedvének felhasználása ígéretes megoldásnak bizonyulhat. A pitypang egyik fő előnye ugyanis, hogy Európában szinte bárhol megtalálható, és nem termőföldek, hanem jellemzően ugaron hagyott területeken fordul elő nagy mennyiségben. Egy másik, ugyancsak a gumiabroncsok előállítása során felhasznált alapanyag, az ipari korom is helyettesíthető szilícium-dioxiddal, ismertebb nevén a kovasavval. Ezzel a megoldással az abroncs súlya akár 20 százalékkal is csökkenthető.

Zöldülő abroncsok

Az összetevők tekintetében a gumiabroncsok jelenleg 41 százalékban kaucsukot (természetes vagy szintetikus), 30 százalékban töltőanyagokat (például korom, szilika, szén, kréta), 15 százalékban merevítő anyagokat (acél, rayon, nylon, poliészter), 6 százalékban a vulkanizáláshoz szükséges vegyi anyagokat (kén, cink-oxid, különböző más vegyi anyagok), további 6 százalékban lágyító anyagokat (ásványi és növényi olajok, gyanták), valamint 2 százalékban öregedést gátló és egyéb vegyi anyagokat tartalmaznak.

Napjainkban egy átlagos személygépjármű-abroncs már legalább 45 százalékban nem kőolajszármazékból készülő alkotóelemeket tartalmaz. Becslések szerint 2020-ra a gumiabroncsokban használt természetes anyagok aránya elérheti a 100 százalékot.

Kapcsolódó hírek