Kecskeméti kisvasút: vonatok helyett hajtányközlekedés – legalábbis egyelőre
Néhány éven belül vissza szeretnék állítani a vonatközlekedést, aminek jelenleg elsősorban egy használható mozdony a híja.
Mint arról a napokban beszámoltunk, az országos vasúti mellékvonalak felsorolásáról szóló, 194/2016. (VII. 13.) számú kormányrendelet 2023. december 27-étől hatályos módosításával egyéb vasútvonallá minősítettek át egyes vasútvonalakat, ezzel 236 kilométerrel rövidült meg hivatalosan ország mellékvonali vasúthálózata. A döntés több vonalnál valószínűleg egy lépés a megszüntetés felé.
A Kecskeméti Kisvasút (KK) helyzetét illetően pontosításra van szükség: a kisvasút nem szűnt meg, sőt! A KK olyan egyéb vasútvonal – pontosabban különleges kötöttpályás hálózat, mert a jogszabály szűkebb értelemben csak a normál nyomtávot nevezi vasútnak –, amelyen jelenleg hajtányközlekedés van: a két vonalból álló kisvasút jelenleg a Kiskunsági Hajtánypálya nevet viseli, és ebbéli minőségében Magyarország és a MÁV területén az első vasúti hajtányozási lehetőség.
A hálózatot viszont hivatalosan nem minősítették át hajtánypályává, mivel utóbbi csak hajtányok által használható, mint például a királyréti oválpálya.
A keskeny, 760 milliméter nyomközű vonal megépítésének eredeti célja az volt, hogy a Bugac melletti erdőkből a tüzelőnek használt faanyagot kisvasúton szállítsák el az Alsómonostori téglaégetőbe. A pálya 1928-ra már Kecskemétig ért el, ami a környékbeli tanyákon élőknek nagy előrelépést jelentett, mivel nemcsak a városba, hanem a kecskeméti átrakodónak köszönhetően az országon belül bárhova el tudták szállíttatni a terményeiket.
A múlt század húszas éveinek végén, harmincas éveinek elején tomboló gazdasági válság a leállítás szélére sodorta a személy- és teherszállításra egyaránt használt kisvasutat, a kecskemétiek viszont a turizmusban látták a jövőt és programokat kezdtek szervezni Bugacpusztára, utasokat csábítva a vonatokra. A hálózat 1948-ra elérte Kiskőröst, ezzel már több mint száz kilométer hosszan nyújtózott.
Habár a kisvasút megszüntetése már a hetvenes években is felmerült, a két vonal azonban végül megmaradt. A személyforgalom leállítására 2009. december 12-én került sor. A kiskőrösi vonal azonban már egy nappal hamarabb feladta a harcot, mivel Kispáhi közelében kisiklott az egyik személyvonat.
A legutolsó személyszállító vonat 2010. április 28-án haladt végig a síneken: a brüsszeli székhelyű Európai Múzeum- és Turistavasutak Szövetsége éves konferenciájának azon az éven Magyarország adott otthont, melynek keretében egy különvonatot szerveztek Kecskemét KK és Bugac felső között a külföldi vendégek tiszteletére.
A kisvasút járműállományának egy része – négy Mk48-as mozdony (2008, 2013, 2022, 2036) és két BDa-w kocsi – azóta a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasútra, valamint a budapesti Széchenyi-hegyi Gyermekvasútra került, ahol jelenleg is közlekednek.
A kecskeméti kisvasút romjai az évek múlásával egy ideig szomorú képet mutattak. A vágányokat lassan elkezdte visszahódítani a természet, Kiskőrös környékén például teljesen benőtte a növényzet, gyalogosan is már csak szakaszosan járható. A keskeny nyomközű vágány több helyen keresztezte a 150-es és a 153-as nagyvasúti vonalakat, ezt a szakaszt és a kiskőrösi kisvasúti átrakót a 150-es vonal átépítése során, 2022-ben elbontották.
A fordulatra 2020-ig kellett várni. Ekkor vasútszakmai hátterű, önkéntes kísérlet indult arra, hogy a vasútvonalat az eddigiektől eltérő formában, szabadidős elfoglaltságot, sportolási lehetőséget, kikapcsolódást nyújtva hajtányozásra lehessen használni, megnyitva ezzel az utat a további fejlődés előtt. A rendkívül sokrétű munkát siker koronázta: a közlekedési hatóság 2022-ben adta meg az engedélyt a hajtányforgalomra.
A fejlődés azóta is folyamatos. A kezdeményezés sikerét jelzi, hogy a Kecskeméti Kisvasút augusztus második hétvégéjén (2023-ban augusztus 12-én) tartott napján összesen körülbelül kétszázan jelentkeztek a hajtányozásra. A jelentős számú érdeklődő tizenkét motoros-pótkocsis, három kézi és egy lábhajtánnyal utazhatott Jakabszállástól Bugacon át Kiskunmajsáig és vissza. Sőt, már menetrend szerinti motoros hajtányjáratok is közlekedhettek, miután néhány héttel korábban a teljes 149-es vonalra megkapták a hatóságtól az engedélyt a hajtányközlekedésre.
A kisvasútnál lehetőség nyílik különjárat rendelésére, Bugac állomáson pedig kézi- és lábhajtányok bérlésére is.
Az üzemeltető szándéka, hogy néhány éven belül legalább egyes szakaszokon visszaállítsa a vonatközlekedést is. Ehhez jelenleg leginkább egy mozdony hiányzik, a többi feltétel már könnyebben teljesíthető.
(Nyitóképünkön: hajtányozók Bugacon, a Kecskeméti Kisvasút napján, 2023. augusztus 12-én. Fotó: Nagy József)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!