Kelenföldi buszterminál: a tervező már megvan

iho/közút   ·   2021.07.27. 12:00
kelenfold_buszpalyaudvar

A Közti Zrt. és a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. konzorciumát választotta ki a BFK a kelenföldi vasútállomás őrmezei oldalán létesítendő új, integrált BKK- és Volánbusz-pályaudvar megálmodására.

A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) idén március végén írt ki közbeszerzést az egyre nagyobb forgalmú csomópont térségének átfogó vizsgálatára és elemzésére, melynek a napokban lett eredménye; a megbízás nettó 824 millió forint értéket képvisel – számol be Facebook-oldalán Vitézy Dávid. A BFK vezérigazgatója kiemelte: a beruházás legfontosabb változása az lesz, hogy az elővárosi Volánbusz-járatok végállomása az Etele térről átkerül az őrmezői oldalra, így a mai ideiglenes végállomás és parkoló helyett a metró eredeti koncepcióját megvalósítva egy kulturált BKK- és Volánbusz-végállomás, valamint több P+R parkoló épül a kelenföldi csomópont nyugati oldalán.

Az eredeti koncepció szerint az őrmezői oldalon már jó néhány éve, a négyes metró indulása után nem sokkal kellett volna elkészülni egy autóbusz-terminálnak, ami azonban nem valósult meg. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa idén március 18-án döntött a fejlesztés megvalósításáról, az előkészítést a Kormány európai uniós támogatással finanszírozza a BFK-nak, a beruházás előkészítését Fürjes Balázs államtitkár felügyeli.

A fejlesztéssel a Volánbusz járatai egyszerűbben, rövidebb úton, gyorsabban, kevesebb üzemanyaggal juthatnak majd el Kelenföldre, mivel nem kell az Egér út felé kerülniük, ezzel a Volánbusz és a BKK járatai a jövőben egy közös, fedett terminálról indulhatnak. Az új épületben a jelenleg még hiányzó szolgáltatásokhoz is hozzájuthatnak az utasok. A BFK továbbá vizsgálja a kereskedelmi funkciók, valamint más szolgáltatások – például nyilvános illemhely – létrehozatalát, továbbá az Etele téri oldalon a meglévő és felszabaduló területek hasznosítását, a gyalogos és kerékpáros hálózat fejlesztését és a zöldfelületek kialakítását. Ezek eldöntésében a tervezőnek figyelembe kell majd vennie az érdekeltek álláspontját: a BFK egy kérdőíves felmérésben kérte ki a közelben lakók, a csomópontot használók véleményét. A néhány napja zárult felmérést 1901-en töltötték ki.

A beruházás részeként a kelenföldi P+R-kapacitás várhatóan csak az őrmezői oldalon legalább 1500 helyet kínál majd, ezt a BFK egy többszintes parkolóházzal tervezi megoldani. A kerékpárosoknak új kerékpártárolók létesülnek, emellett taxidrosztok, valamint az autóknak a csak a ki- és beszállás idejére engedélyezett megállására tervezett K+R parkolók is lesznek.

A BFK-vezér elmondta: a kelenföldi csomópont jelentősége egyre nagyobb, a legfontosabb lépés az M4-es metró, valamint ahhoz kapcsolódóan számos busz végállomásának ide telepítése volt 2014-ben. A fejlesztések nem állnak meg: szeptemberben egy új bevásárlóközpont nyílik, továbbá a régi állomásépületben kap helyet a Közlekedési Múzeum vasúttörténeti kiállítása. Az elővárosi vasút fejlesztésével, elsőként a Déli Körvasút már folyamatban lévő bővítésével a jövőben még többen érkeznek majd a kelenföldi pályaudvarra vonattal is.

A projekt része a kelenföldi csomópont átfogó funkcionális továbbfejlesztésének átgondolása is. A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia által előrevetített utasszám-növekedés miatt a kelenföldi aluljáró kevés lesz a vasúttal utazók kiszolgálására, ennek megoldására a BFK vizsgálja egy, a vágányok felett átívelő, az összes peronhoz közvetlenül kapcsolódó, új vasútállomási épület kialakíthatóságát.

Szükséges a projekt összehangolása a Kelenföld és Törökbálint között előkészítés alatt álló vasúti szakasz fejlesztésével, ennek keretében Kelenföldön a 16. vágány mellett új, az aluljáróhoz kapcsolódó utasforgalmi peron létesítését tervezik a megnövekvő elővárosi vasúti forgalom kiszolgálására.

További cél a közelben létesítendő Dél-budai Centrumkórház tömegközlekedési megközelíthetőségének javítása is, a villamoshálózat a kórházhoz kapcsolódó lehetséges fejlesztésének vizsgálata a 19-es és 49-es, illetve az 1-es villamosok átvezetésével az őrmezői oldalra, valamint onnan az új szuperkórházhoz. A villamos lehetséges útvonalváltozataira olyan tanulmány készül, amely a nyomvonal kiválasztására alkalmas, és alapjául szolgálhat a későbbi műszaki tervezésnek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek