Képregénnyel a még hatékonyabb nemzetközi áruszállításért

iho/közút   ·   2025.09.22. 15:00
kamionok_ausztria

Habár az EU számos országa, köztük Franciaország és Belgium is, engedélyezi a negyvennégy tonnás teherautók közlekedését az egyes országokon belül, a határokat azonban mégsem léphetik át ezek a nehéz járművek.

Eme szabályozási rés komoly akadályt állít a nemzetközi áruszállítás elé Európában. A korlátozás a hatékonyság csökkenését eredményezi: több teherautó szeli a közutakat, ami magasabb üzemanyag-fogyasztáshoz és kibocsátáshoz vezet. Az olyan exportágazatok, mint a mezőgazdaság, különösen érintettek, mivel a szabályozás korlátozza a rakománykonszolidáció lehetőségeit, ráadásul a teljes logisztikát is bonyolultabbá teszi.

Annak érdekében, hogy felhívja a figyelmet a problémára, a francia AFTRI közlekedési szövetség egy szokatlan eszközt vetett be: nevezetesen képregényben magyarázza el a fejlődés kerékkötőjét – a cél, hogy a szabályozás összetettségét egyszerűen és közérthető módon mutassák be.

A kis képregényben egy étterem előtt látunk egy nőt és egy férfit, akik egy asztalnál ülve iszogatnak üdítőt, miközben a nő elmagyarázza a férfinak a helyzet körmönfontságát. A nő példaként említi Franciaországot és Belgiumot: a két szomszédos ország kereskedelme ezer szállal kapcsolódik egymáshoz. Évente körülbelül 11 ezer 600 negyventonnás teherautóval szállítanak műtrágyát, cirka húszezer teherautóval gabonát, de a burgonyaszállítás is jelentős a két ország viszonylatában: az Észak-Franciaországban termelt krumplit Belgiumban dolgozzák fel, ami később késztermékként visszajut a franciákhoz, ami akár több száz kilométernyi utat is jelenthet – a krumplit említve a férfi rendel is némi chipset.

(képek forrása: AFTRI)

A beszélgetőpartnerek megvitatják, hogy nagyobb engedélyezett tömegű teherautókkal még több árut lehetne fuvarozni egyszerre vagy épp kevesebb fuvarra lenne szükség – ezáltal teherautósofőrre is, amiből évek óta állandó hiány mutatkozik. Ennek köszönhetően kisebb lehetne a forgalom, az utak terhelése, a teherautók által elpöfögött üzemanyag mennyiség, így a szén-dioxid-kibocsátás is, vagyis a környezetnek is jót tenne. A logisztika optimalizálásából a mezőgazdaság és a teljes gazdaság is nyerne, még versenyképesebbé válna.

A nő megemlíti, hogy az Európai Parlament el is fogadott egy javaslatot, ami engedélyezné a mostani legfeljebb negyven tonnás teherautóknál nehezebb, 44 tonnás járművek közlekedését, ezáltal a rendelt chips is még hatékonyabban juthatna az asztalhoz.

A szövetségtől elmondták, a kezdeményezésre pozitív visszajelzések érkeztek, különösen a mezőgazdaságban érdekelt vállalatoktól. Hogy ez a nyilvános támogatás befolyásolni fogja-e a politikai döntéshozókat és megváltoztatják-e miatta az uniós szabályozást, még nem tudni – jelenti a European Shippers.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: asfinag.at)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek