Kézzel vezetik a 3-as metrót

iho/vasút   ·   2011.12.13. 14:00
kiskep_metro

A hatvan kilóméter per órás sebességkorlátozás elrendelése miatt a vonalon jelenleg CMC, azaz ellenőrzött kézivezetés módban közlekednek a szerelvények. A sebességet a vezetőnek kell szabályoznia, az AVR (automata vonatvezető rendszer) csak ellenőrzést végez, hiszen az továbbra is csak 80-nál szabályoz le. Tudósítónk nem tapasztalt a metró közlekedésében rendellenességet, a menetidő a teljes vonalhosszon egyelőre nem növekedett érezhetően, továbbra is harminc perc körüli. Kérdés, hogy mikor kell újabb korlátozásokat bevezetni.

Már korábban megírtuk, hogy a 3-as metró vonalán kedd reggel üzemkezdettől nyolcvanról hatvan kilométer per órára csökkentik az engedélyezett legnagyobb sebességet. Természetesen a korábban kitűzött sebességkorlátozások is megmaradtak, azaz ahol eddig ennél lassabban lehetett menni, ott a korlátozások továbbra is érvényesek. A korlátozás okáról kérdeztük az érintetteket, de hivatalos válasz egyelőre sem a BKV-tól, sem a BKK-tól nem érkezett. (A kettes metrón egyébként hetven, a kisföldalattin ötven kilométer per óra a megengedett legnagyobb sebesség.)

A parancskönyvi rendelkezés szerint a lassújelet a sínlekötések rossz állapota miatt kellett bevezetni. Amennyiben a sínlekötés vas elemei korrodálódtak, illetve a ragasztóanyag elvesztette rugalmasságát és kötőképességét, a pályafenntartási szakszolgálatnak minél előbb be kell avatkoznia.

Tűzoltók dolgoznak a Nyugati téri metrólejáratnál<br>(fotó: Arnold Balázs)

Szerkesztőségünk metrós szakemberektől úgy értesült, hogy a korlátozás oka az említetteken felül az elszaporodott tüzek, füstölések elleni védekezés is. Egy-egy sínlekötés hibája önmagában még nem veszélyes, de a magánaljas pályán három-négy lekötés kilazulása már eredményezhet oly mértékű nyombővülést, amelyen a szerelvény kisiklik. (Magánalj: olyan alj, amely csak az egyik sínszálat tartja.) Továbbá, a rugalmasságát vesztett lekötések miatt a sínek helyenként nagyot ütnek, emiatt a forgóvázrepedések is megszaporodtak, és a kerékkopás is megnőtt.

Az nem valószínű, hogy menet közben egy jó állapotú forgóváz eltörik a vonat alatt. Abba viszont bele se szabad gondolni, hogy mi történik, ha egy repedést nem vesznek észre, és a rossz pályán sérült forgóvázzal megy több fordulót a vonat. Szerencsére eddig a metrótüzek nem jártak súlyos sérültekkel, áldozatokkal. Áprilisban egy szerelvény teljesen kiégett a Forgách utcánál. A vonaton szerencsére nem voltak utasok, mivel ajtóhiba miatt egy megállóval korábban leszállították őket.

Tűzoltók a Deák téren, egy metrófüstölés felszámolása után<br>(fotó: Szigetváry Zsolt MTI)

A hármas metró pályája, járművei és áramellátó rendszere is elöregedett. Már esedékes lenne, de néhány éven belül mindenképpen meg kell kezdeni egy olyan mértékű felújítást, amit nemrég a kettes vonalon végeztek el. A metróhálózat a budapesti közösségi közlekedés egyik alapja, kiesése komoly gondokat okozhat a főváros forgalmában.

Kapcsolódó hírek