Kína: bevételzuhanás a légiközlekedésben

iho/repülés   ·   2012.01.17. 16:30
Southern_cimkep

Meglepően gyengén teljesített pénzügyileg a légiközlekedés 2011-ben Kínában: az előző évhez képest a társaságok bevételei 26 milliárd jüannal, vagyis 4,12 milliárd dollárral csökkentek, ami nem kevesebb, mint 26 százalékos visszaesés.

Az adat nem hivatalos, az ATW Online egy kínai légiközlekedési „bennfentes” információjára hivatkozik, de az iparági szakemberek hitelesnek vélik a meglepő számokat, és azzal magyarázzák, hogy a csökkenés oka a kínai belső piac korábbinál lassabb fejlődése. Mivel ez a kínai gazdaság szinte valamennyi ágazatára ugyancsak jellemző, ez is valószínűsíti a számokat.

Óvatosabbak a beszerzések, de azért kellenek az ilyen óriások, mint a majdani 747-8i-k az Air China számára...<br>(grafika: Boeing)

A személyforgalom ugyan továbbra is növekedett, valahol a világátlag körüli 8,2 százalékkal, az abszolút szám is tekintélyes, 290 millió utas, de ez a növekedés az eddigi kínai tempóhoz képest lassúnak mondható. Gyanítható ugyanakkor, hogy a kínai társaságokat ugyanúgy sújtja a repülés költségeinek 2011-ben történt hatalmas növekedése, mint a világ más részeit, vagyis az erősödő forgalom ellenére az üzemeltetés drágasága vitte el a profit jelentős részét.

Ami pedig ugyancsak igazodik a globális trendhez, és megint csak a gazdasági nehézségek érzékeny mutatója, az az áruszállítás, amelynek volumene nemhogy lassabban növekedett, de vissza is esett  két százalékkal, öt és félmillió tonna körülre.

...vagy a China Southern már forgalomba állt A380-asa <br>(fotó: Airbus)

A cargo-piac nehézségeiről beszél egyébként az ATW Online egy másik anyagában a tajvani China Airlines elnöke: ugyan nem kell földre kényszeríteniük egy gépet sem a 20 Boeing 747F-es teherszállítóból álló cargo-flottából, de alaposan át kell alakítani a járatstruktúrát. Nagy segítség, hogy miközben a vetélytárs Japan Airlines megszüntette a teherszállító üzletágát, sikerült liberalizálni a Tajvan és Japán közti légiforgalmi kötöttségeket, így a China Airlines Osakán keresztül tud az USA nyugati partvidékére szállítani, és ugyancsak üzleti megfontolásokból megsűríti a  leszállásokat a lehetséges európai célpontokon is.

A tajvaniak tovább járatják a cargo-flottát, de átalakítják a hálózatot <br>(fotó: wikimedia)

Az ATW információi szerint a kínai társaságok már 2011-ben érzékelték a trendet és csökkentették a kapacitásbővítés ütemét, ez hatvan géppel kevesebb új gép átvételét jelentette az eredeti tervekhez képest. Idén 150 új repülőgép forgalomba állítását tervezik a légitársaságok, vagyis a gondok ellenére azért Kína továbbra is a nagy gyártók nagy piacának számít.

Érdekes fejlemény ugyanakkor, hogy a kínai polgári légügyi hatóság, a CAAC arra biztatja a partnereket, hogy a légtér szűkössége miatt inkább szélestörzsű, nagyobb befogadóképességű gépeket vásároljanak és használjanak – ez a szűkösség a kontinensnyi országban nyilván elsősorban a keleti partvidék nagyvárosai közti zsúfolt légteret jellemzi.

Kapcsolódó hírek