Kína ismét vevő a Boeing 737 MAX-okra
Az amerikai gyártó négy szűk esztendő elteltével szállíthat újra a típusból a China Southernnek.
Megkapta a Kínai Polgári Repülési Hatóság jóváhagyását a típus, így az amerikai gyártó ismét szállíthat Boeing 737 MAX változatokból Kínának, azon belül is elsőként az ország legnagyobb légitársaságának, a China Southernnek. Mint ismeretes, a MAX-okkal történt korábbi szerencsétlenségek miatt a típust Kínában is hosszú időre földre parancsolták, ám januárban feloldották a gépek repülési tilalmát, most pedig a további beszerzések előtt is lehetőség nyílt.
Pontosabban a China Southern a még a 2019-ben elrendelt repülési stop előtt a meglévő gépek mellé viszonylag jelentős kontingenst, 44 Boeing MAX-ot rendelt a gyártótól, és ezeknek a gépeknek a leszállítása kezdődhet meg a közeljövőben. A B-20DR lajstromjelű, 2019 decemberében gyártott 737 MAX 8 a készülődés jegyében a napokban repülési teszteket hajtott végre Kaliforniában. Legutóbbi próbarepülése december 24-én fejeződött be. A B-20DR-rel eddig összesen 11 órányi tesztet végeztek, a penzum nyolc különálló repülésből jött össze. Az első kettőre még 2019 decemberében került sor, majd hosszú szünet következett, és a gép legközelebb csak 2023. október 19-én emelkedett újra a levegőbe.
De nem csak a 737 MAX-család előtt tárultak fel újra kínai távlatok. December 21-én szállt fel a seattle-i Paine Field Nemzetközi Repülőtérről (PAE) évek óta az első olyan Boeing 787 Dreamliner, amelyet kínai légitársaság rendelt meg. A repülőgépet a sanghaji székhelyű Juneyao Airlines veszi át.
A Boeing kínai sikerei a gyártó részvényeinek 1,6 százalékos emelkedését eredményezték, ami azt jelzi, hogy a piacon megnőtt az amerikai repülőgép-gyártó a kínai piacokra való visszatérési képességébe vetett bizalom. A Boeing esélyeit növeli, hogy Kína nem áll jól az állami tulajdonú Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) C919-esével, a típus további kiigazításokra szorul. Az sem mellékes, hogy a C919 alapára jelenleg 108 millió dollár példányonként, ami jóval magasabb a Boeing MAX 7 99,7 millió dolláros áránál. Persze Kína izomból tolja tovább a programot, és az állami támogatások révén a majdani felhasználó légitársaságok semmit sem fognak megérezni a drágulásból. A cél egyértelmű: megtörni az Airbus és a Boeing a kereskedelmi repülőgépek piacán betöltött monopóliumát.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!