Kirepülés a gödörből? Biztató jelek a teherszállító piacon

iho   ·   2013.03.08. 11:00
cim

Megfordult a trend, az IATA frissen kiadott jelentése szerint 2012 végére nőtt a légi teherszállítás iránti igény, van remény arra, hogy az idei esztendő végre a piaci stabilitás éve lesz, fogalmaz a légitársaságok nemzetközi szövetségének közleménye. Bátorítónak minősíti a jelentés, hogy 2013 januárjában az előző év azonos hónapjához képest erős öt százalékkal emelkedett az ágazat teljesítménye, igaz, ez az eredmény kivételesen alacsony bázishoz képest született, de ennek ellenére biztató. A februári adatok azért nem annyira jók, mert idén februárra esett a tavaly januárban lezajlott kínai újév, ami mindig visszafogja a számokat, mert olyankor bezárnak a kínai gyárak.

Tony Tyler, az IATA vezérigazgatója is bátorítónak nevezte az adatokat, ugyanakkor túl korainak tartotta a túlságosan optimista előrejelzéseket, hiszen a volumen még mindig alatta marad a 2011-es és 2010-es teljesítménynek, és a load-factorok is alacsonyak, a világgazdaság még mindig törékeny. Az IATA egyelőre a maga szolid 1,4 százalékos évi növekedési prognózisát tartja fenn, miközben az alacsony gépkihasználtság nem ígér túl sok profitot a hordozóknak – figyelmeztet az IATA vezére.

Két egyre kedveltebb teherszállító típus: a Boeing 777-ese...

A régiónkénti adatok elemzése azt mutatja, hogy az ázsiai–csendes-óceáni zónában, amely a teljes teherforgalom csaknem negyven százalékát teszi ki, négytized százalékos kapacitáscsökkenés mellett a szállított áruk több mint 7 százalékos mennyiségnövekedését regisztrálták. A kínai gazdaság ismét gyorsulóban van, az exportorientált dél-koreai és tajvani gazdaság pedig erősebb piaci igényeket érzékel globálisan.

Az észak-amerikai hordozók csak 0,6 százalékos teljesítménynövekedést tudtak felmutatni, egy százalékkal csökkentett kapacitás mellett, az amerikai fogyasztók azonban optimistábbak a gazdaság kilátásait illetően, az amerikai társaságok a globális tonnakilométer-növekedés 15 százalékát hozták. A közel-keleti társaságok erősödtek cargóban leginkább, 16,3 százalékkal, miközben 12,4 százalékkal növelték a szállítási kapacitásaikat. Ha Afrikában és Ázsiában erősödik a gazdaság, az nagyon is érzékelhető a közel-keleti, főképp öböl menti társaságok teherszállító teljesítményében is.

...és az Airbus A330-as cargo-változata, amely kidudorodó orrfutóaknájáról is megismerhető

Érdekes mód Latin-Amerikában a globális régiók közül egyedül visszaesett az év eleji teherteljesítmény, 1,6 százalékkal, miközben a kapacitások több mint 10 százalékkal növekedtek tavaly év eleje óta. A csökkenést azonban a jelentés nem tartja hosszú távú trendnek, a régió továbbra is ígéretesen növekedik. Afrika nyugati részén erősödik a gazdaság, a kontinensre vetített 3,7 százalékos növekedés és a majd 10 százalékos kapacitásbővülés is elsősorban a nyugat-afrikai országok erősödésén múlik.

Ki ne felejtsük Európát: csökkenés nincs, csak minimális növekedés, 1,2 százalék, ennek is örülni kell errefelé, de ez az a kontinens, ahol az eurózóna válsága és a gazdaság gyengélkedése továbbra is trendszerűen visszafogja a teherszállítás eredményeit, illetve ezek az eredmények hűen tükrözik a gazdaság állapotát.

A Cathay friss 747-8-asa a gyári reptéren...

Tyler a március közepére Dohába szervezett cargo-világkonferencia előtt arra emlékeztetett, hogy a társaságokon túl a kormányoknak is tenniük kellene az ágazat versenyképességének helyreállításáért. „Ennek a szektornak a sikere mindenkinek érdeke” – monda az IATA-vezér, utalva arra, hogy a nemzetközi kereskedelem termékeinek egyharmadát a levegőben mozgatják belső hálózatokon és a nemzetközi forgalomban.

Az IATA óvatos optimizmusát a maga módján igazolta az egyik legpatinásabb ázsiai légicég, a Cathay Pacific, amely három további példány megvásárlását jelentette be a világ jelenlegi egyik legmodernebb és legnagyobb teherszállítójából, a Boeing 747-8-as F, azaz Freighter-változatából. Az üzlet értéke listaáron számolva egymilliárd dollár, a fix megrendelés mellett a társaság öt további 777-es teherszállítóra is opciót jelentett be.

...és a Cargoluxé Budapesten

A hongkongi társaság az új gépekkel régebbi 747-eseit váltja le, összesen hat „sima” 747-400-ast, hat megnövelt hatótávolságú 400ER Jumbót és egy kombiváltozatot. A 400-asokból továbbfejlesztett 8-as altípusból már nyolcat használ a Cathay.

A 747-8F 2011 őszén mutatkozott be, és azóta is sűrűn megfordul Budapesten is a Cargolux színeiben. A gép 76,3 méter hosszú, 16 százalékkal több árut vihet, mint a régi Jumbók, és az első példány forgalomba állítása óta összegzett adatok szerint a korábbi becsléseknél is egy százalékkal kedvezőbb az üzemanyag-fogyasztása. Eddig 28 példányát adta át a Boeing hat légitársaságnak: érdekesmód a továbbfejlesztett, új hajtóművekkel repülő 747-esnek a teherszállító változata sokkal jobban fogy, mint az utasszállító.

Kapcsolódó hírek