Kivonta a forgalomból az utolsó CC 72000-es dízelgépet is az SNCF

iho/vasút   ·   2017.09.16. 13:45
400px_cc72000

Egy korszak véget ért: leállította utolsó CC 72000-es sorozatú dízelmozdonyát is a francia nemzeti vasút SNCF. A CC 72186-os augusztus 28-án teljesítette legutolsó menetrend szerint útját: az ország északkeleti részén, Haute-Marne megyében található Culmont-Chalindrey állomásról elindulva reggel fél kilenckor érkezett meg vonatával Párizs műemléki védettséget élvező Gare de l’Est pályaudvarára – jelenti a Global Rail News.

A CC 72000-es dízelsorozat évtizedekig meghatározó mozdonytípusa volt a francia vasúthálózatnak. A felvételen a 84-es gép egy nosztalgiavonat élén pózol Lisonban 2009-ben. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: Wikipedia)

A klasszikus kék színük okán Grosses bleues („nagy kékek”) vagy furcsa orrkiképzésük miatt Nez cassés („törött orr”) beceneveket szerző mozdonytípusból 1967 és 1974 között kilencvenkettőt épített a francia Alsthom a szintén francia SACM-mel együttműködésben. A 72001-72092 pályaszámokon forgalomba álló, hattengelyes nagydízeleket a nem villamosított fővonalakon szolgáló gőzmozdonyok leváltására hozták létre. Több évtizedes karrierjük során alapvetően a Párizs–Troyes–Belfort, a Bordeaux–Lyon, a Nantes–Lyon, valamint a Valence–Grenoble–Chambéry viszonylatokon továbbítottak személyszállító vonatokat. A 114 tonnás, 20,19 méter hosszú olajfalók szíve egy tizenhat hengeres, négyütemű SACM-dízelerőforrás, melynek 2650 kilowatt (3550 lóerő) maximális, 2250 kilowatt tartós teljesítményét a forgóvázanként, vagyis három tengelyenként egy TAO 656 B1 típusú vontatómotor veszi fel (C’C’ tengelyelrendezés, a V43-asokhoz hasonló, monomotoros hajtás). A motorok százhatvan kilométer per órás tempóra bírják gyorsítani a gépet – a tizenhetest leszámítva az első húsz mozdony azonban csak száznegyvennel tud menni.

2002 és 2004 között harminc gépet új, 2650 kilowattos (3554 lóerős) SEMT Pielstick V16-PA-4-V200-VGA dízelerőforrással remotoriztáltak, a megújult gépeket már a 72100-as sorozatba sorolták, Chalindrey honállomással. Közöttük volt az utolsó mohikán szerepét öltő CC 72186-os. A sorozatot elsősorban egy „rokon”, a szintén az Alstom által gyártott, de már jóval hatékonyabb és korszerűbb Coradia Liner motorvonatok 2003-tól folyamatosan nyugdíjazták. A CC 72029-est a mulhouse-i Cité du Train vasúti múzeumban helyezték el.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek