Közlekedési Múzeum: építési engedélyt kaptak az első épületek

iho/vasút   ·   2021.11.30. 12:00
211130_kozlmuz_raktar

A beruházás első ütemeként az egykori Északi Járműjavító északkeleti részén található négy kisebb épület újulhat meg.

A kormány még egy szeptember 24-én megjelent határozatában döntött arról, hogy a kármentesítési és bontási munkálatok már jövőre megkezdődhetnek a korábbi Északi Járműjavító területén. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója Facebook-posztban számolt be arról, hogy az erre vonatkozó kivitelezési tender kiírásán már dolgoznak. A négy kisebb épület rekonstrukciója a közbeszerzés megjelenése után meg is indulhat. A központi múzeumépület tervezése jelenleg is zajlik, melynek építési engedélyeit várhatóan jövő év elején kaphatják meg.

A Közlekedési Múzeum elsőként négy épület felújítási és átépítési engedélyeit szerezte meg.

Az épületek között múzeumkertet alakítanak ki (képek forrása: Vitézy Dávid Facebook-oldala)

Az egyik az 1950-es években épült, ikonikus hidegháborús óvóhely, mely műemléki védettség alatt áll, korabeli berendezése is teljesen fennmaradt Magyarországon egyedüliként. Az itt kialakított kiállításon a bunker berendezését és történetét ismerhetik majd meg a látogatók, betekintést nyerve a hidegháborús korszak és a nukleáris fenyegetettség világába. A jelenlegi tervek szerint művészeti installációkat is láthat majd a közönség az épületben.

Megújul az óvóhely mellett található, a XX. század elején épült, vasúti hangulatot idéző földszintes épület, amelyben a múzeum éttermét és kávézóját alakítják majd ki – az épület a Kertem bárpultja mögött állt idén nyáron.

Szintén renoválni fogják az 1970-es években épült mozdonymérlegházat, mely a négy épület közül a legészakibb. A mérlegház új funkciót kap: a múzeum itt egy kisebb restaurátorműhelyet rendez majd be, ahol várhatóan a múzeumi dolgozókon kívül önkéntesek – érdeklődők, közlekedésbarátok – is részt vehetnek majd egy-egy nagyobb jármű felújításában.

Átépül a terület egyetlen, a második világháborút túlélt épülete, a közvetlenül a Dízelcsarnok mögött – az idén nyáron a Kertem területe és a Múzeum között – található vasúti hangulatú raktár, melyben rendezvény- és kiállítóteret is el fognak helyezni; megjelenhetnek benne az Északi Járműjavító egykori gazdag kulturális életét továbbvivő társadalmi funkciók is.

Az új Közlekedési Múzeum terveinek megálmodója a világhírű, New York-i Diller Scofidio + Renfro építésziroda és magyar partnere, az Ybl-díjas Noll Tamás vezette M-Teampannon építésziroda

Az új Közlekedési Múzeum terveinek elkészítésére 2018 nyarán kiírt nemzetközi tervpályázaton 2019 elején született eredmény: a zsűri egyhangúlag a New York-i Diller Scofidio + Renfro világhírű építészirodát, valamint magyar partnerét, az Ybl-díjas Noll Tamás vezette M-Teampannon építészirodát választotta győztesnek. A beruházást a kormány döntése értelmében teljes egészében a központi költségvetésből finanszírozzák.

Az új Közlekedési Múzeum egy barnamezős terület átfogó rehabilitációjával jöhet létre, a korábbinál kétszer nagyobb állandó kiállítással. A projekt részeként a Hungária körútnál új vasúti megállóhely is létesül. Vitézy Dávid szerint a múzeum az új közösségi tereivel és új, minőségi zöldfelületeivel az egész városrész, Kőbánya és Józsefváros elhagyatott ipari, vasúti területeinek megújulásának katalizátora lehet. A cél egy olyan nemzetközi színvonalú, családbarát kulturális negyed kialakítása, amely a környék további fejlődését is elősegíti.

(Nyitóképünkön a Dízelcsarnok környékének egyetlen, a világháborús bombázásokat túlélt vasúti épülete, mely a felújítást követően az új múzeum része lesz)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek