Közösségi közlekedés Recifében
A brazíliai Recifének közösségi közlekedés tekintetében is gazdag a története. A legnagyobb tartomány, Pernambuco fővárosa, Brazília hatodik legnagyobb városa, amelynek 1,5 millió, agglomerációjával együtt viszont már 3,7 millió lakosa van.
A világon a legelsők egyikeként közlekedett itt gőzüzemű utcai vasút 1867-ben. A rendszert két ütemben, 1899-ben és 1920-ban villamosították, 141 kilométer hosszú, méteres nyomtávolságú hálózaton közlekedtek a járművek, 130 motor-, 110 mellékkocsival, de 1954-ben megszüntették a villamoshálózatot a trolibuszhálózat tervezett kiépítése miatt.
A trolihálózat üzeme 1960-ban indult, de az 1980-as években ez is megszűnt, hogy egy döntően felsővezeték alatt üzemelő, több helyen zártpályás BRT-rendszernek adja át a helyét. Újabb húsz év után, 2001-ben a BRT-rendszernek is leáldozott a napja, azóta a két vonalból álló – meglehetősen féloldalas – metró mellett kizárólag dízelüzemű buszok szolgálják ki a várost – egy ilyen méretű településhez szokatlan módon.
Jelenleg a helyi politikai nyilatkozatokban ismét megjelenik a trolibuszközlekedés feltámasztására történő hivatkozás, de konkrét lépések még nem történtek, az sem tisztázódott még, hogy az óhajtott elektromos hajtás felsővezetékkel, vagy akkumulátorokkal valósul meg.
Recife pedig, köszöni, jól van, láthatóan él is virul, pedig az egy lépést előre, kettőt hátra elvén fejlesztett közösségi közlekedés láttán nemzethalált és összeomlást is vizionálhatnánk. A légvezeték-helyzet pedig láthatóan még a magyarországinál is lesújtóbb.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!