Leállt a drezdai tehervillamos – végleg?
A Volkswagen december végén áttért a hibrid e-Golf gyártásáról a teljesen elektromos ID.3-ra, az emiatt áttervezett logisztikai lánc pedig már nem számol az alkatrészeket eddig szállító CarGoTramekkel.
A drezdai Friedrichstadt megállótól a városban 2002 óta működő, üvegfalú gyárnak nevezett Volkswagen-üzemig vezető, öt és fél kilométer hosszú dedikált tehervillamosvonalon eredetileg december 23-án haladt volna az utolsó fuvar. Erre azonban végül majdnem két héttel hamarabb sor került, ugyanis az egyetlen még üzemelő teherszállító villamos egy furgonnal ütközött december 10-én – számol be a Railway Gazette.
A drezdai tehervillamos ötlete először az autógyár tervezésekor merült fel: a városon átpöfékelő teherautók helyett környezetbarát, villamos szerelvényekkel lehetne szállítani az alkatrészeket. A gondolatot tett követte: összesen öt motorkocsi és hét teherkocsi épült meg 2000-ben a gelsenkircheni Schalke Eisenhütte Maschinenfabriknál, majd állt forgalomba 2001-ben. Két szerelvény állt így rendelkezésre, melyek mindkét végén egy-egy motorkocsi, köztük pedig három teherkocsi volt. Az 59,4 méter hosszú vonatokat 214 köbméternyi vagy hatvantonnányi áruval lehetett megrakodni. Érdekesség, hogy a villamosok széles, 1450 milliméteres nyomközűek, ugyanis ilyen sajátos rendszerrel épült ki a drezdai villamoshálózat. Az eredeti tervek szerint naponta harminc CarGoTram-fuvar közlekedett volna, azonban 2003-ban mindössze csak napi tízre volt igény, 2015-re pedig már csak háromra. A Volkswagen-gyár 2016 márciusában változatott gyártási programján, amivel tovább zsugorodott a tehervillamosok iránti igény: a hibrid e-Golfokhoz szükséges alkatrészeket kellett szállítaniuk, azt is csak időnként.
A száz százalékban elektromos, városi modell, az ID.3 gyártására való átállás aztán meg is adta a kegyelemdöfést a CarGoTramnek: az Európa számos pontján előállított alkatrészek a Volkswagen zwickaui gyárába futnak be, az egykor a Trabantok gyártásáról híres városból így pedig már közvetlenül érkeznek a fuvarok a teljesen megrakott szállítmányokat elváró drezdai üzembe. Ez az erőforrásokat sokkal hatékonyabban felhasználó szállítási rendszer huszonöt helyett csak naponta négy kamionfuvart igényel. Sőt, idén tavasztól a két város között üzemanyagcellás teherautókat tervez majd bevetni a német autógyártó.
A tehervillamosok üzemeltetése és karbantartása ráadásul költségesnek bizonyult, részben az alkatrészek hiánya okán, továbbá elég gyakoriak voltak a meghibásodások is. Így hiába is voltak „zöld üzeműek”, gazdaságilag nem érte meg fenntartani, ezért nem hosszabbították meg a szolgáltatási szerződést a drezdai városi közlekedési vállalat DVB-vel. A közlekedési vállalat felajánlotta, hogy megvásárolja a két CarGoTram-szerelvényt, melyeket vagy postai küldemények és csomagok szállításához használnának fel, vagy pedig karbantartójárművekké alakítanák át.
A sokáig a leghosszabb villamosoknak számító drezdai CarGoTramek kényszerű nyugdíjazásával a zürichi lett az utolsó tehervillamos-üzem Nyugat-Európában.
(Nyitóképünkön a még dolgozó egyik CarGoTram szerelvény, kép forrása: Wikipedia)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!