Lefektették a vágányokat az új Ceneri-bázisalagútban

iho/vasút   ·   2018.06.09. 08:45
ceneri_bazisalagut_svajc_kislid

A héten lefektették az utolsó, még hiányzó vágányszakaszt a Ceneri-bázisalagútban. Mindez négyszáz méterre történt az északi alagútportáltól. Ünnepélyes ceremónia keretében fektették le az úgynevezett aranytalpfát, amely egy kilenc hónapos vágányfektetési procedúra végét jelezte, ennek során 66,6 kilométer hosszban fektettek új vágányokat – beleértve természetesen az alagúthoz mindkét végén csatlakozó új vonalszakaszokat is. E pillanattól a 15,4 kilométeres új alagút teljes hosszában, két vágányon járható – egyelőre csak dízelmozdonnyal.

Vágányfektetés az alagútban (forrás: aargauerzeitung.ch)

Ezen a napon volt a betonozószerelvény utolsó szolgálata is, az „aranytalpfa” betonból történő ünnepélyes kiöntése után elbúcsúzott az alagúttól, miután a Mons Ceneris konzorcium szolgálatában 33 550 köbméter betont épített be. Ezen 98 ezer vasbetonaljat felhasználva megépült az ágyazat nélküli, vasbetonlemezre rögzített pálya.

A pályaépítés nem csak a jövőben kiszolgálandó vasúti forgalom szempontjából fontos, de a soron következő szerelési munkálatoknak is ez képezi az alapját, hiszen minden anyagot ezen fognak szállítani és a speciális járművek is sínen közlekednek a további kiépítés alatt. A szerelési munkák előreláthatóan 2019 augusztusában zárulnak le, a próbamenetek 2020 májusában indulnak. A hivatalos megnyitó a tervek szerint 2020 szeptember elseje, a menetrendszerinti közlekedés pedig 2020 decemberében kezdődik.

A Ceneri-bázisalagút az évszázad svájci projektjének, a NEAT(Neue Alpentrasversale - új Alpok-keresztezés)-nak az egyik eleme, a Gotthard-bázisalagút déli megközelítését szolgálja, emellett Tessin-kanton egyik belső összeköttetése lesz. A munkálatok 2006-ban indultak, a NEAT befejezése után az egykori Gotthard-vasút hosszszelvénye leginkább egy síkvidéki vonalra fog hasonlítani, hiszen legmagasabb pontja 550 méteres tengerszint feletti magasságban lesz. Ennek köszönhetően a teherforgalomban elhagyhatók lesznek a vonatok elé és mögé sorozott segélymozdonyok, a legfeljebb 21 ezrelékes emelkedőket mozdonyváltás nélkül tehetik meg a szerelvények. Személyvonatok számára Locarno és Lugano között a jelenlegi 55 percről 22 percre csökken a menetidő.

Hálózat, alagutak, összefüggések

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek