Lehetetlen helyzetbe kerültek a kamionvezetők a brit zárással

iho/közút   ·   2020.12.22. 15:00
britannia_francia_lezaras

Sokan akár a járművükben is tölthetik a karácsonyt. A Brexit befejeződésével ráadásul új, szigorúbb vámellenőrzés kezdődik január elsejével.

Az új típusú koronavírus (Covid-19) új, az eddiginél jóval fertőzőbb mutációját mutatták ki a napokban az Egyesült Királyságban. A terjedés megakadályozása érdekében a szigetország, valamint Európa is lépett: Londont gyakorlatilag hermetikusan lezárták, az európai országok pedig sorban tiltják ki a Nagy-Britanniából érkező utasszállító repülőjáratokat – Magyarország épp hétfő éjféltől, egyelőre február 8-áig. Ráadásul a közúti és vasúti áruszállítás egy részét is blokkolják: például Hollandia sem fogadja a kompokat az Egyesült Királyságból.

A szigetország és a kontinentális Európa közötti kapcsolat szíve az angliai Dover és a francia Calais között a La Manche-on és a Csalagúton áthaladó szállítási útvonal: a doveri és a calais-i a világ két legforgalmasabb nemzetközi tengeri kompkikötője, melyek között naponta átlagosan tízezer kamiont szállítanak a karácsonyi áruszállítási csúcsidőszakban. Most, pár nappal karácsony előtt azonban Franciaország megálljt parancsolt a belépő fuvaroknak: habár a fuvarozók továbbra is szállíthatnak az Egyesült Királyságba, a franciák hétfőn 48 órára beszüntették a járművek fogadását, ennek megfelelően a britek is teljesen leállították a kilépő kompközlekedést a Dover–Calais átmenetben. A gumikeréken fuvarozók ráadásul a vasúti kamionszállítást sem vehetik igénybe: a Csalagutat üzemeltető Eurotunnel lezárta a folkestone-i terminált vasárnap éjjel. A lépések miatt Dover környékén kamionok ezrei torlódtak össze, a sofőrök pedig akár igen hosszú várakozásra is kényszerülhetnek, amíg meg nem nyitják újra a határt – jelenti a The Guardian. Franciaországból azonban továbbra is át lehet kelni vasúton Nagy-Britanniába, ellenkező irányban azonban csak a személyzet és utasok nélküli tehervonatok közlekedhetnek.

Az Európa számos helyéről, többek között Romániából, Lengyelországból, Szlovéniából érkező sofőrök, valamint a más területeken dolgozó, a kontinentális Európába haza igyekvők is attól félnek, a zárás miatt nem fognak hazaérni karácsonyra. Ráadásul december 31-én éjfélkor a Brexit úgynevezett átmeneti időszaka is véget ér, január elsejével egy új szabadkereskedelmi megállapodás lép életbe. A vámpapírok következtében további várakozással kell majd szembenézniük: egy-egy kamionnak körülbelül tizenöt percbe telik a dokumentáció, ez pedig óriási időveszteség a napi több ezer járművet tekintve. A helyzetet tetézi, hogy ha a kontinensről a brit célokhoz tartó kamionsofőröknek attól kell félni, hogy nem tudnak visszautazni, sokan úgy fognak dönteni, hogy inkább át sem kelnek a szigetországba.

Az árufuvarozási ágazat számításai szerint az Egyesült Királyságban közlekedő kamionsofőrök nyolcvan százalékát uniós országokhoz tartozó cégek foglalkoztatják.

(Borítókép forrása: kentlive.news / UKNIP)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek