Lufthansa: a kerozin eszi a profitot
A Lufthansa jelentősen növelte árbevételét, 2011-ben 28,7 milliárd eurót ért el, ami 8,6 százalékkal több a 2010-esnél. Az üzemi eredmény mégis 200 millió euróval csökkent az előző évhez képest, 820 millióra – adja hírül a társaság most kiadott közleménye a tavalyi adatokról. A nagyobb bevétel és a romló üzemi eredmény oka egyértelműen az üzemanyagár, derül ki a jelentésből: a Lufthansa 2011-ben összesen 6,3 milliárd eurót kellett, hogy költsön kerozinra, ez az összeg 1,3 milliárddal, több mind negyedével magasabb, mint a 2010-es üzemanyagkiadás.
Cristoph Franz, az igazgatótanács elnöke a közleményben elsősorban a bevételnövekedést tartja bíztatónak, amelyet a légitársaság a „turbulens” közegben és az egyre kedvezőtlenebb szabályozás közepette ért el. Franz szerint az adatok megerősítik, hogy a Lufthansa Csoport Európa első számú légiszállítási konglomerátuma. A csoport tavalyi vesztesége ugyanakkorr 285 millió volt, beleértve azt a mínuszt, amit a hamarosan eladásra kerülő British Midland hozott össze.
A januárban bejelentett SCORE program 2014-ig csoportszinten másfélmilliárd euróval kell, hogy javítsa a mérleget, ennek révén finanszírozhatók a csoport elsőbbségét továbbra is garantáló befektetések, ezek értéke összesen 2,6 milliárd euró, amiből kétmilliárdot fordítanak flottafejlesztésre. Az iparág változásaira másfelől rugalmas szerkezettel kell válaszolni. A program részeként a csoporthoz tartozó légitársaságoknak össze kell hangolniuk a tevékenységüket, vonalhálózatukat, karcsúsítani kell az adminisztrációt és a cégek vezetését is, hogy a költségeket tovább csökkentsék.
A Lufthansa légitársaság személyszállító üzletága bőven pluszban, 168 millió eurós üzemi eredménnyel zárta az évet, ami viszont jóval alapcsonyabb, mint a tavalyi. A Swiss volt a csoportban a legsikeresebb, 259 millióval, de ez is kevesebb volt a 2010-esnél. Az Austrian 6,1 százalékkal javított az üzemi eredményen, de ez még nem volt elég, hogy átlendüljön pozitívba, az üzemi veszteség 62 millió euró volt. A korábban szellőztetett tervekről, miszterint az Austrian helyett új légitársaságot szervez az anyavállalat, nem esik szó a közleményben. A csoport diszkont-tagja, a Germanwings a közlemény szerint a tavaly bevezetett légiforgalmi adó áldozata volt, ez vitte el a bevételei több mint 5 százalékát, és így alakult a mínusz 52 milliós üzemi mérleg.
A Lufthansa Cargo 249 milliós üzemi eredményt produkált, miközben a teherszállítási iparág világszerte visszaesett. A közlemény szűkszavúan úgy fogalmaz, hogy a Lufthansa Cargo nem növeli kapacitásait az idén: nyilván emögött az a bizonytalanság húzódik, ami a társaság legfontosabb cargo-központja körül érzékelhető. Még mindig nem tudni, hogyan dönt a bíróság a frankfurti repülőtér éjszakai üzemeltetéséről, ami kulcskérdése a tengerentúli teherszállításnak.
Ami Magyarországot is érinti, hiszen itt is van Lufthansa Technik vállalat: a csoport karbantartó-szerelő ágazata a jelentés szerint jól fejlődött, a 2010-esnél egy kicsivel keesebb, 257 millió eurós eredményt produkált, a közlemény kiemeli a hosszú távra szólók megrendelések jelentőségét.
Cristopher Franz némi bizonytalansággal nyilatkozik a közleményben a kilátásokról: az üzemi eredmény javulását jósolja, de rögtön hozzáteszi, hogy ez az üzleti környezet illletve az üzemanyagárak alakulásának függvénye.