Magazin novemberi eső esetére

iho/vasút   ·   2012.10.31. 11:30
00



A Magyar Vasút 2012 konferencián Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a néha jogosan, néha csak úgy passzióból, de mindenképp eleget szidott MÁV Zrt. várható átalakításának menetét taglalta. Változik a közösségi közlekedés szerkezete, ezen belül a vasúté szintúgy – január 1-jétől várhatóan új szervezeti struktúrában és vagyonszerkezettel működik majd.

Duál, de nem hibrid, mi az? A svájci vasút új, kétáramnemű tolatómozdonya, amely akkor sem jön zavarba, ha elfogy a drót. A beépített dízelmotor a rövid mozgásokon kívül komoly vontatásra is képes a nem villamosított iparvágányokon. Hogy miért is nem nevezhetjük hibridnek? Az elekrtomos áramot csak felsővezetékből tudja felvenni, önmaga előállítani és tárolni nem.

Dél legendás kisvasútja éled újjá mostanában. A hatvanas-hetvenes években elbontott boszniai kisvasúthálózat egy szakasza, a Mokra Gora–Višegrad vonal immár a különvonatokon túl menetrend szerinti közlekedést is nyújt az arra járóknak: nyáron hétvégente napi egy vonatpár közlekedett.

Fél évszázados a budapesti helyiérdekű első, igazi gyorsvasúti motorvonata, a Csinosnak is becézett M IX-es. Városi vasúti rovatunk a típus létrejöttének körülményeit mutatja be, annak minden eredményével és buktatójával. A típus létjogosultságát végül maga az idő igazolta: ötven év után még mindig találkozhatunk a szerelvényekkel a csepeli vonalon.

A vasútmodellek rajongóit ismét megdolgoztatja a magazin. Mit lehet tenni akkor, ha egy neves gyártó modellje csak emlékeztet az eredetire, de az igényes szegecsszámlálók mégsem elégedettek vele? Következhet a finom részletek átalakítása, hogy aztán valóban a GYSEV Szergeje róhassa a köröket a terepasztalon.

Kapcsolódó hírek