Már repülnek az oltóanyag-konténerek, egyelőre oltóanyag nélkül

iho/repülés   ·   2020.12.01. 12:00
AAlivery5-640x373

Készülnek a légitársaságok, a repülőterek - AA, United, Frankfurt, Budapest. Aktív és passzív konténerek, beépített és szárazjeges hőszabályozás.

Egy Miamiból meg nem nevezett dél-amerikai városba repülő American 777-es utasai valójában történelmi járatnak lehettek a részesei, bár gyaníthatóan erről azóta sem tudnak: a gép rakterében ugyanis ott lapult egy (vagy több?) konténer, egyelőre üresen, amelyekkel a vakcinák majdani terítését próbálta el a légitársaság.

Az AA híradása hangsúlyozta, hogy a feladat egyáltalán nem idegen a csoport számára, sokszáz tonnányi egészségügyi felszerelést szállítottak eddig is különféle desztinációkra, sőt, a vakcinák fejlesztéséhez szükséges komponenseket is, illetve magukat a tesztelésre szánt oltóanyagokat. Tegyük hozzá: ehhez képest a tömeges vakcina-szállítás nyilván minőségileg más feladat, ennek szimulálására szolgált az a bizonyos járat, amely, az American Airlines Cargo elnöke, Jessica Tyler szerint, egyben a gyógyszeripari, és más partnerekkel való együttműködés próbája volt.

Az Envirotainer aktív konténere

Természetesen elsősorban az alacsony hőmérséklet megőrzése volt a lényeg egy hosszabb repülés minden fázisában, a társaságnak ezügyben is vannak tapasztalatai. A szállítás kétféle konténerben történhet, az úgynevezett aktív konténerek beépített szabályozóval működnek, amelyek a repülés alatt figyelik és korrigálják a hőmérsékletet. A passzív konténerek tartalmát szárazjég tartja hidegen. Az oltóanyagok biztonságát tovább növeli az a tavaly modernizált IT-rendszer, amelynek révén végig követni lehet minden egyes szállítmány útját.

(fotó: United Airlines)A Pfizer-féle vakcina szállítási igénye mínusz hetven fok. Maga a cég is kialakított egy speciális „termál szállító” egységet, amely szárazjéggel képes a vakcinát akár mínusz kilencven fokon tartani, több napon át akkor is, ha a cél-kórháznak erre nincs megfelelő felszerelése. A United ezeknek az egységeknek az előzetes szétterítését kezdte el a napokban. 

A frankfurti repülőtér kezelője, a Fraport már korábban nyilvánosságra hozta, hogy egy 12 ezer négyzetméteres hőszabályozott terület áll készen, amely közvetlen megközelítést tesz lehetővé a földi szállító járműveknek, plusz húsz hőszabályozott járműve, vagyis a hűtési lánc nem kell, hogy megszakadjon a földet éréstől a kórházig.

Hűtőjárművek Frankfurtban (fotó: Fraport)

A Budapest Airport cargo-vezetője, Kossuth József az Airportal.hu-nak nyilatkozott a ferihegyi készülődésről, és elmondta, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren működő mindhárom földi kiszolgáló cég képes – vállalatonként eltérő kapacitásokkal – akár több tucat speciális konténer mozgatására, kezelésére, szükség esetén akár az utántöltésükre is. A BUD Cargo City kialakítása miatt sokkal rövidebb távokon kell az árut mozgatni, a szállítmányok a repülőgépből történő kirakodást követően a lehető legrövidebb úton az árukezelő épületekbe kerülnek. Emellett gyorsabbá vált a földi oldali megközelítés is az árut szállító kamionok számára.

Bud Cargo City (fotó: Budapest Airport)

Nagyobb kihívást az jelenthet, ha a repülőtéren az aktív konténerekből nemcsak átrakodni, hanem esetleg rendkívüli esetben egy ideig tárolni is kell az árut, mielőtt tovább szállítják. Ezen a téren is óriási minőségi ugrást jelent a Cargo City, amelyben a 15-25 és 2-8 fokos tárolók mellett mínusz 15-25 fokos helyiségeket is kialakítottak, bár a tárolók kapacitása nem hirtelen érkező nagy mennyiségre van kialakítva- írja az Airportal.hu.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek