Másfél évszázada vasutat épített a Magyar Nyugati Vasút Veszprémtől Kis-Cellig
A Székesfehérvár–Veszprém–Kis-Cell (Celldömölk) vasútvonalon 150 éve indult meg a vonatforgalom. A megnyitását Veszprémben, Ajkán és Várpalotán vasúttörténeti kiállítással, ünnepi műsorokkal és állomási nyílt napokkal ünnepelték.
A 20-as számú vasútvonal első szakaszát Székesfehérvár és Veszprém között 1872. augusztus 9-én adták át a forgalomnak, majd október 3-ára a Veszprém-Kis-Cell (1903-tól Celldömölk) szakasz is elkészült. A 123 kilométer hosszú vonalat annak tíz állomásával és nyolc megállóhelyével az 1870-ben alapított Magyar Nyugati Vasút (MNyV) magyar–osztrák vállalat építette. A részvénytársaság egy idő után nem volt képes fedezni kölcsönei évi járadékát, így a közlekedési és közmunka minisztérium 1889-ben átvette a magyarországi vonalait: a most ünnepelt kis-celli vonallal együtt az 1871-ben elkészült Győr–Kis-Cell–Szombathely és az 1872-ben épült Szombathely–Gyanafalva vonalat is. Az egyvágányú Székesfehérvár és Celldömölk közötti pályán 1971-től 1981-ig zajlott a biztosítóberendezés korszerűsítése. Majd a 80-as években a Boba és Celldömölk közötti szakaszt kétvágányúra építette át a vasúttársaság, 1997 és 2000 között pedig villamosította a teljes vonalat.
Várpalota, Veszprém, Ajka és a MÁV a három vasútállomáson ünnepséggel tisztelgett a térség életét 150 éve meghatározó vasútvonal megnyitása előtt: műsorral, fúvószenekarral, néptáncbemutatóval, fellépésekkel várták a látogatókat, továbbá a vonal történetét feldolgozó kiállítással, vasúti járművek és munkakörök bemutatójával emlékeztek. Az évforduló alkalmából Várpalota, Veszprém és Ajka állomások felvételi épületeinél felavatták a MÁV és az önkormányzatok közös emléktábláit. Ajkán a forgalmi irodát is megtekinthették az érdeklődők, Várpalotán ezenkívül a hajtányozást is kipróbálhatták a helyi nyílt napokon.
Veszprémben már az ünnepséget megelőző hetekben, szeptember közepétől október 9-éig tartó kiállításon mutatták be a vonal történetét.
Pafféri Zoltán, a MÁV elnök-vezérigazgatója a veszprémi ünnepségen elmondta, hogy ez alatt a 150 év alatt a transzeurópai korridor egyik lényeges elemét képező Székesfehérvár-Veszprém-Celldömölk vasútvonal töretlenül fejlődött, hogy a gazdaság és az ország vérkeringésébe kapcsolhassa Veszprémet és a térséget. Napjainkban már óránként jár a legmodernebb magyar gyártású IC+-kocsikkal közlekedő Göcsej és Bakony Intercity Veszprém és Budapest között, nyolcvan perces menetidővel.
A 150 éves évforduló alkalmából a vasútállomáson emléktáblát helyezett el Kontrát Károly, Pafféri Zolán és Hegedűs Barbara Szilvia, Veszprém alpolgármestere.
A Veszprémtől keletre eső vonalrész napjainkban a budapesti és székesfehérvári elővárosi forgalomban az ingázók szállításában játszik szerepet; a Budapest–Veszprém vonalszakasz utasszáma idén meghaladhatja az egymilliót is. Veszprémtől nyugat felé továbbutazva a Somló-vidéken keresztül, a bobai elágazástól Celldömölk át Szombathelyet, Bobától déli irányba pedig Zalaegerszeget lehet elérni a MÁV-Start által óránkénti váltásban közlekedtetett Bakony és Göcsej Intercitykkel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!