Max-krízis, járvány-krízis

iho   ·   2020.04.04. 12:00
cim

A világ egyik legerősebb lízingcége, a dublini székhelyű Avolon, amelynek jelenleg 492 gépe dolgozik – vagy várakozik a betonon – a légitársaságoknál, komoly visszamondásról döntött, lefújta a 2017-es párizsi szalonon bejelentett lekötését és nem tart igényt 75 Boeing 737 MAX keskenytörzsűre. Mint ismert, a népszerű típus új változata már több mint egy éve a földre kényszerült két katasztrófa miatt.

A bejelentés láthatóan nem rendítette meg túlságosan az amerikai gyártót, ami abból a szempontból érthető, hogy amint ezt a Boeing közleménye is, nyilván a miheztartás végett, említi, a körülötte zajló események ellenére több mint 4300 példányra érvényes a MAX rendelési listája. Ami arra utal, hogy sokak véleményével ellentétben a légiközlekedés továbbra is igényli a típust, és a gyártó ezt a lemondást is elsősorban az új válsággal, a koronavírus okozta leállással magyarázza.

(fotók: Boeing)

Ami a MAX-ok visszatérését illeti, elemzők arra figyelmeztetnek, hogy az ehhez szükséges engedélyeztetést a járvány ugyancsak akadályozza, mégpedig azzal, hogy a vírusveszély miatt a más kontinensen működő hatósági emberek a légiközlekedési zárlatok miatt nem juthatnak be az Egyesült Államokba, hogy ellenőrizzék a módosított rendszereket.  Az EASA máris jelezte, legalább többhetes csúszást jelent, hogy  delegáltjai egyelőre nem repülhetnek át és nem vehetnek részt a Boeing gépeivel zajló repülési illetve a szimulátor-teszteken.

Ez alaposan keresztülhúzhatja a Boeing terveit azügyben, hogy a MAX valamikor az év közepén ismét megkapja a típusalkalmasságit, ráadásul, amint erről korábban több hatóság, például a kínai és az európai döntött, az általuk kiadott engedély már nem alapulhat az FAA dokumentumán, hanem saját vizsgálathoz és ellenőrzéshez ragaszkodnak.  Amúgy jellemző a helyzetre, hogy miközben az oktatókapitányi ranggal rendelkező FAA-főnök, Stephen Dickinson bejelentette, leteszi a szükséges vizsgákat, és saját maga is repülni fogja a gépet, mielőtt rábólint a típusalkalmasságira, közben ő maga is kénytelen volt karanténba vonulni, mert kezet fogott egy kongresszusi képviselővel, akinek pozitív lett később a tesztje. Ráadásul a Boeing legfontosabb gyártó körzete, Seattle és vidéke, nyilván az erős kínai kapcsolatoknak hála, a járvány egyik amerikai epicentruma.

A Boeing nincs könnyű helyzetben, amikor a teszteket úgy akarja végrehajtani, hogy egyben megfeleljen a járvánnyal kapcsolatos szabályoknak, merthogy az USA hatóságai hat lábnyi, azaz 180 centiméteres távolságot írnak elő a személyek között, egy repülőgép pilótafülkéjében illetve a szimulátorban azonban a távolság a kapitány és a másodpilóta között nyilván kevesebb, nem beszélve a repülési próbákhoz szükséges megfigyelő-értékelő személyről a két pilóta mögött.

A különböző problémák, plusz az a tény, hogy a vírus-krízis miatt a légitársaságoknak sem olyan sürgős az új gépek átvétele, valószínűvé teszi, hogy az idei terv, miszerint az elkészült, de át nem adott mintegy négyszáz gép még idén az üzemeltetőkhöz kerülhet, nem valósulhat meg.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.