Meghosszabbítják Kőalsóig, ha kell a Kápolna térig!
A források bizonytalanok, ezért még nem tudni, hogy Kőbánya bekapcsolása a trolihálózatba egy komolyabb fejlesztés első lépcsője lesz, vagy csak egy kisebb változtatás. Ami biztos, augusztus 17-étől tesztüzemben Kőbánya alsóig mennek egyes 75-ös trolik.
Izgalmas téma a ma dízelbuszokkal kiszolgált viszonylatok jövője, de most nem megyünk bele részletesen. Annyi mindenesetre leszögezhető, hogy a BKK szakmai álláspontja az, hogy egy olyan városban, ahol kiterjedt trolihálózat működik (Budapest ilyen), a meglévő alapokra építve érdemes azt továbbfejleszteni. (Máshol ettől még lehet szerepe az áramszedő nélküli, nagyobb akkuval szerelt e-buszoknak is.)
A BKK egyrészt nagyobb gerincvonalak trolisítását tervezi, hiszen a felsővezeték és az áramellátás költséges kiépítése akkor éri meg, ha sok buszt lehet kiváltani (akár egy sűrű járatot, akár több, de részben közös szakaszt használó viszonylatot). Az ilyesmire persze nincs pénze a BKV-nak/BKK-nak/fővárosnak, úgyhogy alapvetően forrásokra számítanának – mondta a Kőbánya trolis eléréséről szóló próbajáraton Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke.
Másrészt kiagyaltak kisebb, gyorsan megléphető fejlesztéseket. Meglévő vonalakat a járművek önjáró képességeinek köszönhetően dróthúzás nélkül lehet hosszabbítani. A járműállományban szaporodnak az erre képes trolik, és a jövőben csak ilyeneket vesznek majd. (Az akku üzemzavarnál, terelésnél is segít.) A futó, maximum 160 járműves tenderen 15 kilométeres önjáróképességet kértek.
A 75-ös vonal kőbányai hosszabbítása ilyen kisebb ötlet, ráadásul a fokozatos fejlesztés lehetőségére is példa. A terv az, hogy a tesztelés, a pontos útvonal meghatározása után jövő év elején a Jászai Mari térről jövő 75-ösök közül napközben minden második (peremidőben az összes) részben akkuval megy Kőbányára. (Az eredeti vonalon megmaradó menetek 75A számot kapnak.) Azért csak részben, mert a Pongrác úton van a troligarázs, így a környéken vannak üzemi célból bedrótozott szakaszok, ezeket is használhatja majd az új 75-ös. (Ahogy a névadó Pongrác László honvéd főtiszt maga is tette, c-vel és cz-vel egyaránt használatos a név.)
– Ha lesz forrás, 2026-ban azonban megépülne a felsővezeték az érintett szakaszokon, így az önjáró járművek mehetnének akár máshová. A fejlesztésnek utolsó fázisa lehetne, hogy a 75-ös troli átveszi a 95-ös, illetve 195-ös busz helyét is, vagyis egészen a Felsőcsatári közig, illetve Rákoskeresztúrig megy. Ez azonban már egyértelműen a nagyprojektek kategóriája, és akkor ezek közül valószínűleg nem ezzel lenne érdemes kezdeni, hanem a nagyobb forgalmú, de szintén Kőbányát is érintő 9-es viszonylattal – mondta Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója.
Visszatérve az első fázisra, az útvonalra és a végállomásra is két változat fut még. Vagy a Kerepesi és a Pongrác úton jutnának el a trolik Kőbánya alsó vasútállomásig, vagy a Hungária körút – Salgótarjáni utca – Pongrác út irányon át. A végállomás pedig vagy ott lenne, vagy egy kicsit még tovább mennének a trolik, egészen a Kápolna térig. Utóbbi úgy jön képbe, hogy a 95-ösnek a Kápolna tér és a Puskás közötti a legkihasználtabb szakasza – mondta Schulek Tibor, a BKK szolgáltatásfejlesztési vezetője.
Mindenesetre augusztus 17-étől – a tervek szerint mintegy másfél hónapig – a Pongrác úton Kőalsóig verziót tesztelik, utána pedig majd valamikor ősszel a Salgótarjáni utcát is érintő változatot a Kápolna térig, de persze a végső megoldás bármi lehet a négy variációból. Weeber Tibor, Kőbánya alpolgármestere nem foglalt állást a két nyomvonal tekintetében, azt mondta, mindkettőnek vannak előnyei, a kerület mindenképp üdvözli és segíti a hosszabbítást.
A BKK arra kéri az utasokat, hogy próbálják ki a hosszabb trolit, és a majd a honlapon a társadalmi egyeztetések között elérhető kérdőívet is töltsék ki, hogy a véleményeket figyelembe véve születhessen meg a döntés a végleges változatról.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!