Megjelent az Indóház augusztusi kiadása!
A vasút folyóiratának legfrissebb kiadása szeptemberre is érvényes. Lapajánló következik.
Az egyes rovatok hírblokkjával külön nem foglalkozunk, ezek továbbra is az Indóház legizgalmasabb, legszínesebb szekciói közé tartoznak, legyen szó nagy-, kis- vagy városi vasútról; ezúttal is köszönet érte vasúthívő önkénteseinknek.
A Magyar Királyi Államvasutak TV.a osztályú, majd 1911-től 376 sorozatú mellékvonali gőzmozdonyai szolgálatba állásuk pillanatától elő-előfordultak Budapesten. Maga a mozdonytípus a mellékvonalak gyengébb, kilenc tonna tengelynyomású vonalaira épült, tulajdonképpen a TV. osztályú, 1911-től 375 sorozatú gőzmozdonyainak volt a kisebb kiadása. Felek Ferenc „Fejezetek a MÁV 376 sorozatának budapesti történetéből” címmel emlékezett meg a kisgépek fővárosi pályafutásáról.
A műszaki, tudományos és gyakorlati technikai fejlődés során a XIX. század hatvanas éveiben alkották meg a belső égésű motorokat. Ezek kezdetben Otto motorok voltak, a kilencvenes években azonban már a dízelmotorokat is kifejlesztettek. Más országokhoz hasonlóan eleinte nálunk is stabil motorokra volt igény, majd a dízelmotorok vasúti alkalmazására először keskeny nyomtávon került sor. Később – nem utolsósorban Jendrassik György munkásságának köszönhetően – felgyorsultak az események, és négy évvel a második nagy világégés után megfogalmazódhatott a hazai nagyvasúti dízelesítési koncepció. A „Százötven éves a hazai mozdonygyártás” címmel elindított sorozatunk 2. része a dízelmozdonyaink történetét tárja fel.
A magyar közlekedéspolitika kiemelkedő irányítója, Baross Gábor már életében – a német egységet megteremtő az országot nagyhatalommá tevő kortársa, Bismarck „vaskancellár” nevének mintájára – a „vasminiszter” elismerést érdemelte ki az őt méltató környezettől. A hazai vasúti és folyami közlekedés, valamint a vámpolitika sikeres szervezője számára tragikusan rövid életút adatott: még nem volt 44 éves, amikor a Vaskapu-építkezés ellenőrzése során meghűlt, és a mellhártya- és tüdőgyulladás a kor egészségügyi viszonyai között menthetetlennek bizonyult. Szabályosan halálra dolgozta magát. „A tót szerecsenből Széchenyi utódja”, avagy a 175 éve született Barossra emlékezünk.
Immár széles körben ismertek az üzemanyagcella-alapú meghajtás vasúti alkalmazásának elméleti előnyei. A hátrányokkal kapcsolatos problémakör hármas: fenntarthatósági, gazdasági és üzemi-megbízhatósági jellegű szempontokkal és jelenségekkel szembesülünk. A szakirodalom, valamint a napi és szaksajtóban megjelent német beszámolók alapján foglaljuk össze ezeket.
Megteltek a vonalak, szűkek a keresztmetszetek, veszélyben a modal split. Több norvégiai vasútvonal kapacitásának határára ért, a szűk keresztmetszetek miatt torlódik a vasúti forgalom, mindennaposak az elvert vonatok. Ez a helyzet odáig vezetett, hogy az infrastruktúrát működtető társaság kénytelen nemet mondani az egyes szolgáltatóknak, ha azok új vonatot kívánnak indítani. De mi a megoldás? Erre is válaszol írásunk.
Vasútépítő nagygépet vett át az ÖBB Infrastructure a műfaj klasszikusától, a Plasser & Theurertől: a villamos-akkus moduláris karbantartó jármű az első az Osztrák Szövetségi Vasutak által megrendelt 56 különböző, a hálózat fenntartását segítő berendezés közül. Érdemes legalább egy pillantást vetni a megoldásra, hogyan bújnak elő a Vectron belsejéből az egyes modulok…
A világ legmegbízhatatlanabb vasúttársaságával kalandozott szerzőnk Bostontól Los Angelesig. Az Amerikai Egyesült Államok igazán különleges turisztikai célpont, hiába a világ leggazdagabb országa, a piaci alapú működés és a heti rendszerességű természeti katasztrófák a közszolgáltatásokra kihatva sokszor teremtenek harmadik világbéli utazási színvonalat. Ezzel együtt a táj és a hangulat tényleg egyedülálló. Még az Amtrakkel utazva is…
Aranybánya adok-veszek platform a kisvasutak üzemeltetőinek, rajongóinak! Sajnos nem itthon: egy, az Egyesült Királyságban beregisztrált oldal azonban így is magával ragadja a képzeletet, számos jármű, sok alkatrész, sínek, talpfák, csavarkapcsok, kerékpárok és még felsorolni is hosszadalmas lenne, mi minden vár a szigetországban a keskeny nyomtávú műfajban vevőre – és eladóra. A kínálatból mazsoláztunk.
Nem szívderítő a városi vasúti berkekből származó hír. Az egy híján húsz esztendeje alakult Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület azért jött létre, hogy a magyar villamosközlekedés és –gyártás történeti emlékeit felkutassa, megőrizze és bemutassa. A kitűzött célokon az elmúlt lassan két évtized során többször voltak kénytelenek módosítani; megváltozott a környezet, amelyben a Mavite működik, ezért az egyesület racionalizálja működését, és drasztikusan leépíti megőrzöttjármű-állományát.
Megérkezett az MTB prototípus Gyíkja! Megszoktuk már a cseh gyártótól a magyar vonatkozású modellek meglepetésszerű kiadását. Az MTB ezúttal a legnagyobb magyar dízelmozdony esetében sem cselekedett másként. Aki szereti a magyar dízeleket, annak mindenképpen ajánljuk az M63 001 pályaszámú mozdony modelljét, még az ára is elég baráti, nyolcvanezer forintért hozzájuthatunk.
Ennyit dióhéjban a friss Indóházról, és aki ezek után kapott kedvet az elolvasásához (nem azokra gondolunk, akik beülnek az Auchan újságos kioszkjába, átnyálazzák a lapokat, aztán visszateszik a polcra), csak szorítani tudunk értünk, hogy találjanak egynapi járóföldön belül újságost…
Ui: a csörgős és a 303-as méltatás helyszűke miatt az októberi kiadásban indul!
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!