Megkezdődik a trieszti magyar kikötőhányad előtti partszakaszon a tengerfenék kotrása

iho/hajózás   ·   2024.09.01. 13:00
Az új rakpart a Zaule-csatornán, Trieszt kikötőjében

De nem csak kotornak, hanem az eredeti elképzeléseknek megfelelően át is építik, rakpartosítják, és a talajba ivódott olajszármazékoktól is megtisztítják a létesítményt. 

A trieszti kikötői hatóság közölte, hogy szeptember másodika és 2025. december 31-e között a Taverna Company kimélyíti Trieszt magyar kikötői medencéjét, egyúttal elvégzi a szükséges infrastrukturális átalakításokat is. A víz mélysége a jelenlegi rakpart előtt 13 méter, és ez nem teszi lehetővé komolyabb konténerhajók kikötését. A munkálatok során egy 350 méter hosszú és 11 méter mély dokkot is kialakítanak, továbbá új útkapcsolatokat létesítenek.

A kikötői terminál területe 34 hektár. Korábban az Aquila olajfeldolgozó cég használta finomítóként és szénhidrogén-kezelésre, a múltban azonban felhagyott itt ezzel a tevékenységgel, és a terület szennyezett talajú rozsdaövezetté vált. Itt működik a rehabilitációra váró Aquilinia vasúti gócpont is, ahol hamarosan négy, egyenként 750 méter hosszú vonatok fogadására is alkalmas sínpárt fektetnek le a kikötő jobb kiszolgálása érdekében.

A projekt beindulását követően a terminál várhatóan 300 ezer TEU-t fog kezelni évente. A magyar állam tulajdonában lévő Adria Port által finanszírozott, a Noghere multimodális terminál rakpartosítására vonatkozó beruházás költségét tavaly augusztusban 150–180 millióra becsülték, mostanában viszont már 200 millió euróra teszik. A trieszti kikötőt kezelő Kelet-Adria Kikötői Hatóság a költségekhez az Európai Unió Helyreállítási Alapjából származó 45 millió euróval járul hozzá, a fennmaradó részt a magyar kormány finanszírozza. A munkálatok várhatóan 2026-ra befejeződnek, és megindulhat a jórészt a magyar vállalatok által generált konténer-, általános rakomány- és Ro-Ro forgalom.

A kormány képviseletében Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter még 2019 nyarán jelentette be, hogy Magyarország tengeri kikötőt és kijáratot létesít az olaszországi Triesztben. Magyarország a háromszáz méter hosszú partszakaszú, 34 hektáros területhez 31 millió euróért jutott hozzá, egy hatvan évre szóló koncessziós szerződés keretében. A koncesszió magyarázata: az olasz jogszabályok értelmében a tengerpartnak mindig állami tulajdonban kell maradnia.

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek