VDSZSZ: mindig legyen két ember a vezetőálláson

iho   ·   2015.04.14. 18:45
bbaa-IMG_3293__110726__761001

Mi sem értjük, hogy nem vettük észre, pedig már egy hete a VDSZSZ honlapján áll Bárány Balázs Péter, a szakszervezet alelnökének Győri Gyulának, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökéhez címzett levele.

(fotó: nava.hu, iho.hu)

A levélben a VDSZSZ alelnöke egy, a Germanwings-katasztrófához hasonló tömegkatasztrófát vízionál, hiszen ha egy másodpilóta képes volt nekivezetni egy repülőt a hegynek, akkor egy józan ítélőképességét elvesztő mozdonyvezető is... kikapcsolhatja a vonatbefolyásoló, éberségi berendezéseket, vagy ahol nincs kiépítve a jelfeladás, figyelmen kívül hagyhatja a jelzőket.

Persze nem kell direkt rosszat akarni – ezt már mi tesszük hozzá – gondoljunk csak Monorierdőre, ahol 2008-ban négyen is meghaltak egy ráfutásos tragédiában. Akkor a vezéren kívül még két vasutas volt a vezetőálláson, ez sem volt elég a baleset elkerüléséhez.

Monorierdő<br>(forrás: Wikipedia)

Bárányi Balázs Péter az alábbi megoldást javasolná, idézzük egészben: „Ezért megfontolásra javasoljuk – mégha első olvasásra eretnekségnek tűnik is – a közlekedési hatóságnak, hogy a motorvonatok, mozdonyok közlekedése, vonattovábbítása során a vezetőálláson második munkavállaló jelenlétét írja elő. A második munkavállalónak nem feltétlenül szükséges mozdonyvezetői képesítéssel rendelkeznie, viszont kioktatottsága révén fel kell tudni ismernie a mozdonyvezető utasításellenes, jelzési parancsokat figyelmen kívül hagyó magatartását, továbbá a vonat megállításában jártasnak kell lennie.”

Száguldás az éjszakában<br>(fotó: Vörös Attila)

Megkérdeztük Kiss Lászlót, a Mozdonyvezetők Szakszervezete elnökét. Megtudtuk, hogy ilyen jellegű szándékos balesetre Magyarországon még nem volt példa. A MOSZ nem ért egyet azzal, hogy minden esetben kell a két szempár a vezetőállásra, csak ha a körülmények (így műszaki hiba, jelfeladás hiánya) ezt indokolják. Kiss László külön kiemelte a jelfeladás nélküli pályákon most érvényben levő szabályozást, amin nemrég ráadásul lazítottak is, hiszen 80 helyett már 100 kilométeres óránkénti sebességgel is szabad most az ilyen vonalakon haladni. Az ilyen vonalakon a MOSZ régóta lobbizik a két vasutas jelenlétéért, de nem a Germanwings-jellegű problémák, hanem alapvető biztonsági kérdések miatt.

Önök mit gondolnak? Hallottak már olyan esetről, amikor a mozdonyvezető szándékosan okozott balesetet? Esetleg a VDSZSZ-nek a munkahelyteremtés járhat a fejében? Milyen kioktatottsággal kellene rendelkeznie a második munkavállalónak, hogy jelenléte értékes legyen? Tudjon mozdonyt vezetni, esetleg elég csak a forgalmi vizsga? Legyen gyakorlott az elsősegélynyújtásban?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek