Megújult a váci transzformátorállomás

iho/vasút   ·   2023.11.22. 18:00
vac_transzformator

A fejlesztés a Vasúti vontatási energiaellátás fejlesztése a MÁV hálózatán elnevezésű projekt záróakkordja.

Az alállomás a jelentős elővárosi forgalmat lebonyolító 70-es és 71-es vasútvonalak felsővezeték-hálózatát táplálja; a két vonalon számos korszerű, visszatáplálásos (regeneratív) fékezéssel üzemelő villamos motorvonat (Stadler Flirt és Kiss) közlekedik.

A vállalkozó újjáépítette az alállomás földelőrendszerét, a villámvédelmi rendszert és a 132/27,5 kilovoltos transzformátormezőket is. Megújult a 25 kilovoltos vontatási rendszer, a 25 kilovoltos alállomási kitáplálás, a segédüzemi és az irányítástechnikai rendszer is.

A projekt összesen hat ilyen erősáramú berendezés kialakítását foglalta magába: Szerencsen, Szabadbattyánban, az Érd 30a kitápláláson, Ebesen, Újszászon és immár Vácon is elkészült a berendezés.

A projekt legfontosabb feladatai a következők voltak:

  • az érintett területeken a vasúti vontatási energiaellátás állapotának, teljesítőképességének hálózati szintű felmérése;
  • a szükséges beavatkozások és azok prioritási sorrendjének meghatározása;
  • engedélyezési tervek elkészítése az átépítendő alállomásokhoz;
  • az engedélyek megszerzése;
  • a kiviteli tenderdokumentáció összeállítása;
  • valamint a forrás függvényében a prioritási sorrend szerint kiválasztott alállomások rekonstrukciója.

A fejlesztés számos kisebb elemből állt össze. Ennek részét képezték Ebes alállomás tervezési és kivitelezési munkái, Újszász és Vác alállomás teljes átépítése, illetve az Érd alállomás 30a vonali kitápláláshoz tartozó részének átépítése. Szükség volt továbbá Szerencs alállomás bővítésére: ez a Mezőzombor–Sátoraljaújhely szűk keresztmetszet-kiváltás és villamosítás projektben valósult meg. Szabadbattyán alállomás rekonstrukciója a Szabadbattyán–Tapolca–Keszthely szűk keresztmetszet-kiváltás, villamosítás és központi forgalomirányítás megvalósítása a Balaton körül nevű projekt részeként történt meg.

A beruházás célja, hogy a MÁV Zrt. elavult műszaki színvonalú alállomásai a kor elvárásának megfelelő állapotra fejlődhessenek, valamint megfelelő teljesítménybővítésükkel ki lehessen szolgálni az újonnan villamosított vasútvonalakat – Mezőzombor–Sátoraljaújhely (80c vonal), Szabadbattyán–Balatonfüred (29-es) –, valamint a már korábban is villamosított vasútvonalakon garantálják a megfelelő energiaellátást a jelenlegi vonatmennyiség, illetve ennek esetleges növekedése esetén is. A bővített, felújított alállomások hozzájárulnak a villamos vontatás megfelelő minőségű villamos energiával történő ellátására, ezáltal a menetrendszerinti közlekedéshez.

A 2023. december 31-ével befejezendő projekthez az IKOP-2.1.0-15-2016-00024 támogatási szerződés 14 milliárd forinttal járult hozzá.

(Nyitóképünkön a megújult váci transzformátorállomás. Kép forrása: ÉKM)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek