Mindennapos logisztika, kicsiben: alternatívák, kérdések és lehetséges megoldások

Kiss Bertalan   ·   2021.01.21. 18:00
maxresdefault002

A történelemben minden kornak voltak igényei, módszerei, csak a „logisztika” szó nem létezett. Napjainkra egyre fontosabb a környezetvédelem, energiafelhasználás, hatékonyság. A szállítási igények a lakosság számával együtt növekednek, a közlekedési infrastruktúrák kapacitása azonban véges. Ezért más megoldásokat kell keresni, vagy az éjszakai időszakot is kihasználni, sőt néhány járművet, megoldást célszerű újra értelmezni.

Izomerő és elektromos rásegítés

Egyelőre csak néhány országban tekintenek a két- és három kerekűekre, mint fuvareszköz, holott vannak benne lehetőségek.

A német Sortimo, a LeasePlan németországi részlege és épületek üzemeltetésre szakosodott német ISS VSG GmbH közösen alkották meg a prototípus ProCargo CT1 modellt. A jármű alumínium és műanyag konstrukció, önsúlya 40 kilogramm, maximális hasznos teherbírása 160 kilogramm, plusz egy fő, megengedett össztömege legfeljebb 280 kilogramm. A dolgozó munkáját egy 500 wattórás, lítium-ion akkumulátor és egy villanymotor könnyíti meg 100 kilométer távolságig. Maximális sebessége 25 kilométer/óra, a 3 sebességi fokozat a kormányról kapcsolható. A hátsókerék meghajtása bordásszíjjal történik. Az akku töltési ideje 100 százalékra, 230 voltos hálózatból legfeljebb 4,5 óra. Amennyiben útközben lemerül az akkumulátor, izomerővel haladhatunk tovább és részben az akkut is vissza tudjuk tölteni. A biztonságos megállásról hidraulikus tárcsafékek gondoskodnak.

Sortimo tricikli, újragondolva

A Sortimo triciklijének első részében található az akku és a személyes holmik vízhatlan tárolására szolgáló műanyag doboz. A középső platformra számos, szinte néhány mozdulattal cserélhető szállítómodul hordozására alkalmas. A jármű előnyösen alkalmazható belvárosi gyalogos zónákban, egészségügyi intézmények, gyárak, repterek, kiállítási területek stb. karbantartó és/vagy szállítójárműként, akár belső térben is. Természetesen közúti közlekedésre alkalmas, megfelelő fékrendszerrel és világítóberendezésekkel készült. Az USB töltős telefontartó sem hiányozik, bluetooth-szal.

Egy másik alternatíva, a Donk-EE (a málhás szamár után) holland mintára készült „teherkerékpár”, amely 2075 milliméter tengelytávú, önsúlya 55 kilogramm, maximális teherbírása 100 kilogramm. A rakodóládába erre a célra tervezett, biztonsági öves, kettős gyerekülés is rögzíthető. Normál, 230 voltos hálózatról tölthető, 75 kilométer hatótávra. Villanymotorja 25 kilométer/órás tempóhoz elég.

Donk-EE tehertaxi vagy bérfurgon helyett

A holland Tripl háromkerekűje nemcsak kis csomagok kiszállítására, de nagyobb létesítmények fenntartásához is alkalmazható. Bár végsebessége csak 45 kilométer/óra, ettől függően valószínű nagymotoros jogis kellene hozzá idehaza is, kötelezően bukósisakkal. Maximális hatótávja 100 kilométer, raktere 750 literes, önsúlya 234 kilogramm, maximális teherbírása 200 kilogramm, vezetővel együtt, míg megengedett össztömege legnagyobb 596 kilogramm. A hátsó kerékagyba épített motorja 3,4 kilowattos (leszabályozva), csúcsnyomatéka 194 newtonméter, amit szériában 7,2, opcióban 8,64 kilowattórás lítium-ion akkucsomag táplál, 72 voltos feszültséggel. 230 voltos hálózatról 8 óra alatt tölthető fel teljesen. Maximum 15 százalékos emelkedőt tud leküzdeni, a teljes megálláshoz 9–12 méter szükséges és rögzítő fékkel is rendelkezik. Hossza 2,41; teljes szélessége 1,27, míg magassága 1,17 méter, fordulási körátmérője 7,5 méter.

Teherriksa

Nálunk Európában bár reneszánszát éli a kerékpáros közlekedés és újból feltalálják triciklit vagy más, emberi erővel és elektromos meghajtással egyaránt működő szállítóeszközöket, high-tech formában. Össztömegük 300–350 kilogramm, körülbelül 120–150 kilogrammos bruttó teherbírással, illetve 1 köbméter körüli raktérrel rendelkeznek, jogosítvány sem szükséges és inkább néhány kilométeres távra reálisak. Az alkalmazást leginkább a domborzat vagy téli időjárás határolja be.

Az átrakópont helyigénye csupán 25–30 négyzetméter

A német Rytle, amely már egy kibővített alkalmazással rendelkezik. A 120 kilogramm önsúlyú, legfeljebb 150 kilogramm bruttó teherbírású, 350 kilogramm össztömegű tricikli emelőmechanizmus segítségével tudja kiszállítani a rollkonténerekhez hasonló, görgős, zárt, EU raklap méretű – 800×1200 milliméter szállítódobozokat, a teherautókról lerakodott csereszekrényekből. A csereszekrény kifejlesztésében a közismert Krone cég szintén részt vett és nemcsak a megszokott, kézzel lehajtható talpakkal rendelkezik, de a négy sarokban elektro-mechanikus támtalpakkal is, amely elektromos vagy hibrid szállítójármű elektromos rendszeréről működtethető.

A Rytle és Krone közös koncepciója

Cargobike

Az Armadillo négykerekűje körülbelül 65 kilogramm önsúlyú és 150 kilogramm maximális teherbírású, a szállítódoboz 1 köbméteres és euroraklap alapméretű. A pedálhajtás és 14 fokozatú váltóhoz egy 250 wattos villanymotor is kapcsolódik. Nagyobb változatát, a Hermes Logistic-kal közösen fejlesztették ki és körülbelül 2×1 köbméternyi árun szállításra alkalmas, „nyerges” konstrukcióval állt elő.

Armadillo Cargo Bike, 4 és 6 keréken

Teherbírása 150–200 kilogramm, össztömege 300 kilogramm. Hossza3,05 méter, szélessége 0,86 méter, fordulási körátmérő 5,8 méter. Minden kerekén hidraulikus tárcsafékkel rendelkezik, valamint mechanikus kézifékkel. A pedálhajtás és 14 fokozatú váltó mellett villanymotoros rásegítésű, 500 watt és 80 newtonméter paraméterekkel, szintén maximum 25 kilométer/órára képes.

Minivan másképpen

A francia Libner „behordó” koncepcióját 2016-ban mutatták be, bár azóta nem hallani róla, s úgy tűnik csak egy jó ötlet maradt. Egy 800 kilogramm teherbírású szállítójárművet vihet magával a legalább 18 tonnás áruterítő tehergépkocsi. Vagy raklapemelővel, vagy görgősoros platós felépítmény segítségével, járművön belül átrakodhatók az egységrakományok. Az alapjármű, a beszállító járművet két lerakó közt töltheti is.

Libner, kettő az egyben megoldás

Az EZ-FLEX, a Renault prototípusa, 3,86 méter hosszú, 1,65 méter széles és 1,88 méter magas, 3 köbméter rakterű, elektromos minivan, 9 méteres fordulási körátmérővel. A tervezett hatótáv 150 kilométer, a rakodást 760 milliméteres padlószint segíti. Alatta van az akkucsomag, a hajtáslánc és segédberendezései. A zárt felépítményen kívül számos más alkalmazás alapjárműve lehet. A vezetőfülke kétszemélyes, átjárható, az utasülés fix háttámlás, felhajtható és tárolózsebként használható ülőlappal.

EZ-FLEX

A formai kialakítás gyakorlatilag holttér mentessé teszi a járművezető kilátását, a 360 fokos kamerakép és térfigyelés, akadályok érzékelése már ma is megoldott. A belső teret ergonómia, funkcionalitás és minimáldizájn jellemzi, központi érintőképernyős, multifunkciós egységgel. A fuvaradminisztráció természetesen már papírmentesen történik. Az EZ-FLEX egyelőre egy 12 darabos egyedi szériás jármű, amelyeket a mindennapos gyakorlatban tesztelnek. A prototípus jövője a tapasztalatok függvényében alakul.

Ökopickup

A legfrissebb fejlesztés az autóipari beszállítóként közismert Schaeffler Group, Pedelec nevű járműve. A tartós tesztek 2020 végén fejeződtek be. Áru- és személyszállítóm kivitelek egyaránt kaphatók. 2,6 méter hosszú, 90 centiméter széles és 2,16 méter magas, teherbírása legalább 200 kilogramm. A pedálhajtás mellett 250 wattos villanymotor segít a haladásban, legfeljebb 25 kilométer/óra sebességgel. Az akkumulátor hatótávja 50 kilométer.

Pedelec „bio-hibrid”

Ma még nem tudni, melyik megoldásnak milyen lesz a részaránya a mindennapos – főleg a kiscsomag – logisztikában, hol lesz az ésszerűség és rugalmasság határa, a különféle szállítóeszközök alkalmazásában. Mindig is voltak forradalmi áttörések, amelyekből minden napos globális alkalmazás lett, és voltak, amelyek bár nagyszerű elképzelésnek indultak, mégsem jutottak tovább az ötlet vagy prototípus szintjén.

Elgondolkodva Budapest számos területén lehetnének létjogosultságai az ilyen kis szállító járműveknek: Városliget, Margit-sziget, Budai-várnegyed és a belvárosi övezetek. A kiszállítandó árut éjszaka, csereszekrényekben, elektromos tehergépkocsik bevihetnék a lerakó-átrakó pontokra, az üreset visszahoznák, hangtalanul. Főleg, ha ezt mindenféle behajtási korlátozás és díjfizetés nélkül tehetnék meg, a köztes logisztikát végző, tisztán elektromos üzemű járművek, egy zöldebb fővárosért.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek