Modellvasúti újdonságok 2012
Megérkezett szerkesztőségünkbe a Roco 2012-es újdonságkatalógusa, lapozzunk bele!
Azon talán senki sem lepődik meg, hogy a legtöbb modell idén is a német nyelvterület vasútvállalatai járműveinek kicsinyített mása. Főleg DB, DR, ÖBB és SBB teher- és személykocsik, mozdonyok szerepelnek a H0-ás katalógusban. De szerencsére folytatódik a néhány éve már tartó tendencia, a nagy modellgyártók folyamatosan nyitnak a kelet-európai oszágok felé is.
Kezdjük talán a közvetlen hazai vonatkozású újdonságokkal. MÁV-színekben négy új modellt találunk a katalógus százharmadik oldalán. Negyedik korszakos gyors- és expresszvonataikba két Y kocsit, egy vegyes első-másodosztályút, valamint egy fekvőhelyeset sorozhatnak a magyar modellezők, egyenként negyvenkilenc euróért. Tehervonataikat pedig két kéttengelyes, eltolható tetejű Tims, illetve Tcs kocsival erősíthetik a gyűjtők. A két kocsi szettben, nem egész 52 euróért lesz kapható a szaküzletekben.
Teherkocsik terén több érdekes ajánlata van a Rocónak a hazai témát gyűjtő, 1:87 méretarányban építkező modellezők számára is. Átdolgozták a Nacco fekete, négytengelyes olajszármazékokat szállító tartálykocsiját, és újdonságként megjelent a cég fehér, gázszállító tartálykocsija is. A CFL kék, félmagas oldalfalú, nyitott teherkocsijaival korábban főleg az Eurocom vonataiban találkozhattunk, akárcsak az SNCF magas oldalfalú, szürke kocsijaival. Aki komolyabb tartályvonatot szeretne, beszerezheti a két, három-három kocsiból álló szettet, egyaránt százkilenc euróért. A VTG és a GATX tartályvagonjai egyaránt a DB felségjele alatt futnak. A tehervonatok elé persze vonógép is kell, és ha valaki a Gigant helyett inkább Taurusra bízná a vontatást, válogathat kedvére.
Hiszen még mindig sláger a Taurus is, sorra jelennek meg az újabb magánvasúti gépek, és az állami társaságok színterv szerint fényezett bikáinak kicsinyített másai. Először is itt van a szlovén gép, mely nemrég a GYSEV vonalán próbázott, tehát igenis van keresnivalója magyar terepasztalon. Aztán az ÖBB egyenvörös színtervű változata sem idegen itthon. A nemzeti társaságok közül említésre méltó még a lengyelek (PKP) kék-fehér IC-változata is. A magánvasúti Taurus modellek sorát erősíti immár a FUC, az InRail, az LTE és a TXLogistik mozdonyainak modellje is.
Na és persze, visszakanyarodva az ÖBB-hez, itt van a railjet gépe, melyhez természetesen szerelvény is dukál! A 1116 223-7-es pályaszámú Spirit of Innsbruck nevet viselő gép alapfelszereltséggel két és félszáz, a hozzá való, négy kocsiból (vezérlő, bisztró és két másodosztály) álló szett pedig háromszáz eurónál kezdődik. Ha valaki teljes szerelvényt szeretne, az előzőektől két eltérő pályaszámú másod- és egy első osztályú kocsit is vásárolhat külön.
De nem csak Taurusokból áll a világ. Az RTC két csíkos, valamint a Crossrail Traxx mozdonya mellett két reklámmozdonyt is kiadott a Roco. A DB 101 060-asa a hatvanéves szövetségi rendőrségnek, míg a DBAZ 115-öse a nyolcvanéves AutoZugnak állít emléket.
A 2013-as ígéretek egyik legizgalmasabbja a CSD T770 sorozatú mozdonya, a Čmelak avagy Dongó, melyet a maga 8200 járművével a világ legnagyobb példányszámban gyártott sorozatának tartanak. Természetesen a rokon, orosz ЧМЭ3-asokal együtt. Ez a modell, az RZD színeiben, központi ütköző-vonókészülékkel ugyancsak szerepel a katalógusban. A gépek bizony a mai napig felbukkanhatnak Záhony térségében, tehát a hazai terepasztalokon sem számítanak tájidegennek.
Ha már Csehország, mindenképpen meg kell említeni, hogy Búvárok és Bardotkák is gyarapíthatják a modellezők flottáját, mind régi, mind a legújabb kék-fehér színek szerint, sőt Búvárt már a ČD Cargo kék kosztümjében is találunk. De nemcsak mozdony, motorkocsi is van. A RegioShuttle a ČD, a BOB és a Hunsrückbahn színeiben kapható.
Úgy látszik, Franciaországot is kedveli a gyártó, hiszen öt új francia géppel rukkolt elő. A CC7200 típusú dízelmozdony a FRET és az SNCF univerzális szolgálati színtervével is megjelent. A nagy teljesítményű, expressz és nehéz tehervonatok élére való CC65000 sorozatú villanygép ugyancsak két színterv szerint, a FRET zöld, és az SNCF bordó gúnyájában mutatkozik. És persze ne feledjük a BB25200-as villanygépet sem.
A Nohab-rajongóknak is van egy jó hírünk: a katalógus számukra is kínál meglepetést, az Altmark magántársaság hatodik korszakos gépét nem egész kétszáz euróért állíthatják be a fűtőházba.
A végére hagytunk egy igazi csemegét. A DR BR58-asa, a DRG BR23-asa és a DB BR58-asa mellett még egy gőzös feltűnt a láthatáron! Ez pedig nem más, mint a StEG, azaz az ÁVT 109-es sorozatú mozdonya! Bizony, ez azonos a Déli vasút és a MÁV 109-es sorozatú mozdonyaival. Sőt a katalógus szerint a gép olasz változatát is piacra dobják hamarosan. A katalógusban egyelőre csak a modell eredetijéről láthatunk fotót, így jelenleg nemhogy érdemleges, de semmiféle kritikát nem tudunk írni a gépről. Az viszont bizonyos, hogy a magyar és osztrák 109-esek között nem sok eltérés volt.
Szerkesztőségünkben összehasonlítottuk a Füsti ex-DV 109,109-esét a katalógusban szereplő 109,13-as fotójával, és első ránézésre nem találtunk túl sok eltérést – már persze az alapszínen kívül. És amit találtunk, az sem komoly: A DV gépén van homlokfényszóró, az osztrákon nincsen. Míg az osztrákon a mellgerendán van a pályaszámtábla, a DV gépén azt fölötte helyezték el. És végezetül, az osztrák mozdonyon a füstszekrény végében, míg a magyaron kicsivel odébb, a konyha előtt van a légsűrítő. És bár itt szeretném leszögezni, hogy senkinek sem javaslom, hogy egy több mint négyszáz eurós gőzösön kezdje tanulni a modellezést, ez a pár apróság a kevésbé rutinos modellezők számára is viszonylag egyszerűen orvosolható problémát jelent. Persze ha már ennyit áldoz az ember egy modellre, lehet, hogy az átalakítását érdemes tapasztalt modellezőre bíznia.
Keskeny nyomközön, H0e építési nagyságban az ÖBB Rh1099-es villanymozdonyát és a hozzá passzoló narancs-vaj fényezésű kocsikat találjuk idei újdonságként. A városi vasutat kedvelőknek pedig az Albtalbahn E1-es villamosa jelenti a Roco idei újdonságát.