Modellvasúti újdonságok 2012

Arnold Balázs   ·   2012.01.27. 07:45
kiskep_modell

Megérkezett szerkesztőségünkbe a Roco 2012-es újdonságkatalógusa, lapozzunk bele!

Azon talán senki sem lepődik meg, hogy a legtöbb modell idén is a német nyelvterület vasútvállalatai járműveinek kicsinyített mása. Főleg DB, DR, ÖBB és SBB teher- és személykocsik, mozdonyok szerepelnek a H0-ás katalógusban. De szerencsére folytatódik a néhány éve már tartó tendencia, a nagy modellgyártók folyamatosan nyitnak a kelet-európai oszágok felé is.

Kezdjük talán a közvetlen hazai vonatkozású újdonságokkal. MÁV-színekben négy új modellt találunk a katalógus százharmadik oldalán. Negyedik korszakos gyors- és expresszvonataikba két Y kocsit, egy vegyes első-másodosztályút, valamint egy fekvőhelyeset sorozhatnak a magyar modellezők, egyenként negyvenkilenc euróért. Tehervonataikat pedig két kéttengelyes, eltolható tetejű Tims, illetve Tcs kocsival erősíthetik a gyűjtők. A két kocsi szettben, nem egész 52 euróért lesz kapható a szaküzletekben.

MÁV-kusett kisebb-nagyobb hibákkal<br>(fotók: Roco)

Teherkocsik terén több érdekes ajánlata van a Rocónak a hazai témát gyűjtő, 1:87 méretarányban építkező modellezők számára is. Átdolgozták a Nacco fekete, négytengelyes olajszármazékokat szállító tartálykocsiját, és újdonságként megjelent a cég fehér, gázszállító tartálykocsija is. A CFL kék, félmagas oldalfalú, nyitott teherkocsijaival korábban főleg az Eurocom vonataiban találkozhattunk, akárcsak az SNCF magas oldalfalú, szürke kocsijaival. Aki komolyabb tartályvonatot szeretne, beszerezheti a két, három-három kocsiból álló szettet, egyaránt százkilenc euróért. A VTG és a GATX tartályvagonjai egyaránt a DB felségjele alatt futnak. A tehervonatok elé persze vonógép is kell, és ha valaki a Gigant helyett inkább Taurusra bízná a vontatást, válogathat kedvére.

Magyar síneken főleg a Floyd mozdonyai mögött találhatunk ilyen kocsikat. Persze azért egy antikolás rájuk fér

Hiszen még mindig sláger a Taurus is, sorra jelennek meg az újabb magánvasúti gépek, és az állami társaságok színterv szerint fényezett bikáinak kicsinyített másai. Először is itt van a szlovén gép, mely nemrég a GYSEV vonalán próbázott, tehát igenis van keresnivalója magyar terepasztalon. Aztán az ÖBB egyenvörös színtervű változata sem idegen itthon. A nemzeti társaságok közül említésre méltó még a lengyelek (PKP) kék-fehér IC-változata is. A magánvasúti Taurus modellek sorát erősíti immár a FUC, az InRail, az LTE és a TXLogistik mozdonyainak modellje is.

Sokak szerint az egyik legszebb nem werbe-Taurus a szlovén bika

Na és persze, visszakanyarodva az ÖBB-hez, itt van a railjet gépe, melyhez természetesen szerelvény is dukál! A 1116 223-7-es pályaszámú Spirit of Innsbruck nevet viselő gép alapfelszereltséggel két és félszáz, a hozzá való, négy kocsiból (vezérlő, bisztró és két másodosztály) álló szett pedig háromszáz eurónál kezdődik. Ha valaki teljes szerelvényt szeretne, az előzőektől két eltérő pályaszámú másod- és egy első osztályú kocsit is vásárolhat külön.

Borsos áron méri a Roco a négy vörös-fekete kocsit

De nem csak Taurusokból áll a világ. Az RTC két csíkos, valamint a Crossrail Traxx mozdonya mellett két reklámmozdonyt is kiadott a Roco. A DB 101 060-asa a hatvanéves szövetségi rendőrségnek, míg a DBAZ 115-öse a nyolcvanéves AutoZugnak állít emléket.

A 2013-as ígéretek egyik legizgalmasabbja a CSD T770 sorozatú mozdonya, a Čmelak avagy Dongó, melyet a maga 8200 járművével a világ legnagyobb példányszámban gyártott sorozatának tartanak. Természetesen a rokon, orosz ЧМЭ3-asokal együtt. Ez a modell, az RZD színeiben, központi ütköző-vonókészülékkel ugyancsak szerepel a katalógusban. A gépek bizony a mai napig felbukkanhatnak Záhony térségében, tehát a hazai terepasztalokon sem számítanak tájidegennek.

A T770 egy normál nyomközű, cseh változata

Ha már Csehország, mindenképpen meg kell említeni, hogy Búvárok és Bardotkák is gyarapíthatják a modellezők flottáját, mind régi, mind a legújabb kék-fehér színek szerint, sőt Búvárt már a ČD Cargo kék kosztümjében is találunk. De nemcsak mozdony, motorkocsi is van. A RegioShuttle a ČD, a BOB és a Hunsrückbahn színeiben kapható.

Cseh Búvár tehervasúti színekben

Úgy látszik, Franciaországot is kedveli a gyártó, hiszen öt új francia géppel rukkolt elő. A CC7200 típusú dízelmozdony a FRET és az SNCF univerzális szolgálati színtervével is megjelent. A nagy teljesítményű, expressz és nehéz tehervonatok élére való CC65000 sorozatú villanygép ugyancsak két színterv szerint, a FRET zöld, és az SNCF bordó gúnyájában mutatkozik. És persze ne feledjük a BB25200-as villanygépet sem.

A Nohab-rajongóknak is van egy jó hírünk: a katalógus számukra is kínál meglepetést, az Altmark magántársaság hatodik korszakos gépét nem egész kétszáz euróért állíthatják be a fűtőházba.

A végére hagytunk egy igazi csemegét. A DR BR58-asa, a DRG BR23-asa és a DB BR58-asa mellett még egy gőzös feltűnt a láthatáron! Ez pedig nem más, mint a StEG, azaz az ÁVT 109-es sorozatú mozdonya! Bizony, ez azonos a Déli vasút és a MÁV 109-es sorozatú mozdonyaival. Sőt a katalógus szerint a gép olasz változatát is piacra dobják hamarosan. A katalógusban egyelőre csak a modell eredetijéről láthatunk fotót, így jelenleg nemhogy érdemleges, de semmiféle kritikát nem tudunk írni a gépről. Az viszont bizonyos, hogy a magyar és osztrák 109-esek között nem sok eltérés volt.

109.13, a modell osztrák eredetije

Szerkesztőségünkben összehasonlítottuk a Füsti ex-DV 109,109-esét a katalógusban szereplő 109,13-as fotójával, és első ránézésre nem találtunk túl sok eltérést – már persze az alapszínen kívül. És amit találtunk, az sem komoly: A DV gépén van homlokfényszóró, az osztrákon nincsen. Míg az osztrákon a mellgerendán van a pályaszámtábla, a DV gépén azt fölötte helyezték el. És végezetül, az osztrák mozdonyon a füstszekrény végében, míg a magyaron kicsivel odébb, a konyha előtt van a légsűrítő. És bár itt szeretném leszögezni, hogy senkinek sem javaslom, hogy egy több mint négyszáz eurós gőzösön kezdje tanulni a modellezést, ez a pár apróság a kevésbé rutinos modellezők számára is viszonylag egyszerűen orvosolható problémát jelent. Persze ha már ennyit áldoz az ember egy modellre, lehet, hogy az átalakítását érdemes tapasztalt modellezőre bíznia.

Kemsei Zoltán a Nyugatiban örökítette meg a nosztalgiavonatával indulásra váró DV 109,109-est

Keskeny nyomközön, H0e építési nagyságban az ÖBB Rh1099-es villanymozdonyát és a hozzá passzoló narancs-vaj fényezésű kocsikat találjuk idei újdonságként. A városi vasutat kedvelőknek pedig az Albtalbahn E1-es villamosa jelenti a Roco idei újdonságát.

Zöld-krém kosztümöt visel az Albtalbahn villamosa

Kapcsolódó hírek