Motorkocsi-cserebere a Linzer Lokalbahnon

iho/vasút   ·   2016.11.11. 13:45
400px_lilo

Az osztrák SGP közvetlenül a második világháborút követően kifejlesztett egy moduláris építési módszert a regionális és elővárosi motorkocsik számára. A még a világégés előtti tervek alapján kidolgozott rendszer széles palettát kínált: nyomtáv szempontjából az 1435 milliméteres normál, a méteres és 760 milliméteres keskeny nyomközre, meghajtás szempontjából pedig az egyenáramú villamos hajtáshoz, valamint a dízelerőforrás által történő üzemeléshez. Annak ellenére, hogy terveiket az ÖBB-nek és az összes jelentősebb magánvasútnak is bemutatták, mindössze két megrendelést kaptak: a Stern & Hafferl által üzemeltetett Linzer Lokalbahn (LILO) két motorkocsit és hat mellékkocsit vásárolt, a Salzburger Lokalbahn (SLB) pedig három motor- és hat mellékkocsit szerzett be. Utóbbi beruházás azonban némi gondba ütközött: a salzburgi helyi vasút anyagi okok miatt a három motorkocsit csak önjáró üzemmódra képtelen mellékkocsiként tudta megvásárolni, az elektromos hajtást később építették be a járművekbe.

A Linz-környéki Linzer Lokalbahn (LILO) térképe (forrás: Wikipedia)

Ezek a robusztus járművek mindkét helyi vasútnál egészen az 1980-as évekig a személyszállítás gerincét alkották, szinte teljesen problémamentesen üzemeltek. Bár már elmúltak hatvanöt évesek, egyik társaság sem vonta még ki teljesen a forgalomból a szériát. Az SLB-nél jelenleg két motor- és két mellékkocsi fut, a Linzer Lokalbahn pedig két motorkocsit használ. A két LILO-motorkocsi a leszállításuk óta kizárólag a Linzer Lokalbahnon, valamint a társvasút Neumarkt-Kallham–Waizenkirchen–Peuerbach (NWP) vonalon közlekedik. A Lambach–Haag helyi vasútra is mindössze egy próbamenet erejéig jutott el az egyik motorkocsi.

A járművek javítása és karbantartása mindig is az erferdingi műhely feladata volt, ezért az ET 22.106-os motor Lambach–Vorchdorf vonalon való bevetése abszolút ritkaságszámba megy. A váratlan cserét egy baleset miatt kellett meglépni: az ET 20.109-es (ex VBE 6) motorkocsi szeptember kilencedikén egy teherautóval ütközött. A százhatost ezért szeptember tizenkilencedikén Eferdingből Vorchdorfba küldték, és szeptember huszonhatodikától ott is szolgál. A csere várhatóan év végéig tart: körülbelül ekkora tudják ugyanis helyreállítani a balesetes százkilencest.

Vendég a Lambach–Vorchdorf vonalon: a grazi ET 22.106-os motor Kößlwangnál. A képre kattintva Günter Mackinger fotóiból készített galéria nyílik

Az ET 22.106-ot 1951-ben gyártotta az osztrák SGP az ELIN-nel együttműködve. A B0’B0’ tengelyelrendezésű, 16,9 méter hosszú motorkocsi 39 tonnát nyom, 367 kilowatt teljesítményével hatvan kilométer per óra legnagyobb sebességre képes. A jármű ötvenhat ülőhelyet biztosít, de további harminchat álló utas is felfér rá. A motorkocsi 1980-ig ET 20.112 pályaszámon közlekedett.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek