Munkába álltak az SBB első Twindexx motorvonatai
Mozdony vontatta emeletes vagonokkal már vagy harminc éve utazhatunk Zürichben (Re 450 sorozatú mozdonyok ingavonatokkal) és közel húsz éve a városközi forgalomban Svájcban (IC 2000 szerelvények). Utóbbiakat az IC-hálózaton kiegészíti a negyvennégy ICN nevű (RABDe 500 sorozatú), Adtranz által gyártott motorvonatot. Mindkét típus legnagyobb engedélyezett sebessége kettőszáz kilométer óránként.
2014-ben a Svájci Szövetségi Vasút (SBB) bejelentette, hogy ötvenkilenc új, emeletes motorvonatot kíván vásárolni a nagysebességű (200 km/óra) távolsági forgalomnak.
Ez már nem az első emeletes motorvonat-típusa a svájci vasútnak, mivel korábban rendeltek a regionális forgalomhoz a Stadlertől négy- és hatrészes emeletes KISS-motorvonatokat (RABe 511 sorozat), továbbá a Siemenstől a zürichi S-Bahn számára emeletes DTZ-motorvonatokat (RABe 514 sorozat).
Az új emeletes IC-motorvonatokra a megrendelést a Bombardier Transportation nyerte el, mai áron 507 milliárd forint értékben, ami szerelvényenként 8,6 milliárd forintot jelent átlagosan. Ám itt különösen hangsúlyozandó, hogy átlagosan. Ugyanis a Twindexxek egy része regionális, másik része távolsági forgalomban közlekedik. A megrendelés egészen pontosan húsz nyolcrészes intercity-szerelvényre, harminc nyolcrészes interrégió- és kilenc négyrészes interrégió-szerelvényre szólt.
A gyártó azonban – mivel a mozgáskorlátozottak egyik képviseleti szervezete módosításokat követelt a bíróságon az étkező rész kialakításában – részben jogi nehézségekbe ütközött, részben a kocsiszekrények oldalfalának gyártásában kellett technológiát váltania, ami újabb kétéves csúszást okozott.
A késedelem fejében az SBB további három nyolcrészes intercity-motorvonatot kap kompenzációként a Bombardier-től, így a Twindexx-flotta végül hatvankét tagot fog számlálni.
Az SBB az első járatot február 26-án indította el az új Twindexx-szerelvényével a Zürich–Olten–Bern útvonalon, de a most rendelkezésre álló hat Twindexx forgalomba állt Zürich és Chur között is. Jelenleg ideiglenes engedéllyel közlekednek a szerelvények, mivel néhány komponens összes műszaki problémáját még nem oldották meg, de amint ezeket orvosolják, az RABe 502 sorozat megkapja végleges típusengedélyét.
Ahogy a sorozat többi tagja is forgalomba áll, bevetési területük kibővül a St. Gallen–Zürich–Genf útvonallal is, de az SBB tervezi a Gotthárd-bázisalagúton át is közlekedtetni az új vonatokat, amelyektől az IC 2000 és ICN típusokhoz képest tíz százalékos energia-megtakarítást is remél a vasúttársaság.
A Twindexx-motorvonatok ugyanis elosztott meghajtással rendelkeznek. A négyrészes egységek három vagonjában, a nyolcrészes egységek hat vagonjában található meghajtott forgóváz. Így a Twindexx Swiss Express néven is ismert járművek különböznek a korábban a DB és az Izraeli Vasút számár gyártott Twindexx Vario emeletes kocsiktól.
A hírek szerint két prototípust felszereltek a WAKO névre keresztelt billenéses technikát alkalmazó forgóvázzal is. Ennél a technológiánál nem a forgóvázhoz képest emelik meg a kocsiszekrény egyik oldalát, hanem a forgóvázban magában történik az oldalanként legfeljebb két foknyi emelkedés-süllyedés, ez pedig nem okoz olyan nagy elmozdulást, hogy a jármű körvonala kilógna az űrszelvényből.
Az elvégzett próbák alapján ez a kismértékű bedőlés elegendő ahhoz, hogy az utasok komfortérzete ne csökkenjen, miközben a vonat tíz százalékkal gyorsabban közlekedik az ívekben. Emellett egy olyan technológiáról van szó, ami sokkal egyszerűbb a korábbi aktív billenőszekrényes vonatok műszaki megoldásainál, így sokkal üzembiztosabb is.
A négy foknyi kimozdulás elegendő lenne ahhoz, hogy az SBB által kiszemelt Bern–Lausanne útvonalon átlagosan tíz százalékkal gyorsabban közlekedjenek a Twindexxek és így a hatvanhat perces utat kerek egy órásra rövidítsék le. Ezzel pedig Lausanne-ban lehetővé válna, hogy ne óránként, hanem félóránként legyen minden irányban ütemes csatlakozás.
A Twindexx-motorvonatokat egyébként szerkezetileg 230 km/óra sebességre alkalmasnak tervezték, de Svájcban csak kettőszázzal fognak közlekedni. Bár a Gotthárd-bázisalagútban ennél elvileg mehetnének gyorsabban is, a típus engedélyezett legnagyobb sebessége ezt nem teszi majd lehetővé.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!