Nagysebességű vasúti alagút kötheti össze Spanyolországot és Marokkót?

iho/vasút   ·   2024.01.01. 13:00
gibraltaralagut

Jóllehet, az Európát Afrikával összekötő műtárgy ötlete már az 1930-as években felmerült, a két országban és Portugáliában megrendezendő 2030-as labdarúgó-világbajnokság újabb löketet adhat a megvalósításnak.

Az „Európa–Afrika Gibraltári-szoros összeköttetés” elnevezésű projekt egy olyan víz alatti alagút megépítését foglalja magába, mely a Spanyolországot és Marokkót összekötő nagysebességű vasúti pálya részét képezi. Míg a kétezres évek elején elkészített különféle tanulmányokat és terveket követően számos kérdés merült fel a projekt megvalósíthatóságával kapcsolatban, a lendület 2009-re elveszett.

Az elképzelés 14 év után kapott új lendületet kormányzati szinten: idén júniusban Raquel Sanchez spanyol közlekedési miniszter, valamint a marokkói felszerelési és vízügyi miniszter Nizar Baraka megegyeztek a vasúti összeköttetéssel kapcsolatos tanulmányok újraindításáról. Ugyanabban a hónapban a spanyol kormányzati lap hivatalosan is megerősítette 2,3 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján közel 900 millió forint) uniós forrás elkülönítését a Gibraltári-szoroson átnyúló vezetékes kommunikációért felelős állami kutatóvállalat, a Secegsa részére, hogy frissítsék a projekttel kapcsolatos tanulmányokat az építkezés 2030 körülre tervezett elkezdése érdekében.

A spanyol vállalat szerint a közelmúltban készített tanulmányok arra a következtetésre jutottak, hogy a Marokkót és Spanyolországot összekötő vasúti kapcsolatot egy tenger alatti alagúttal lehet létrehozni, elősegítve a vasúti összeköttetést Casablanca és Madrid között. A beruházás kivitelezése várhatóan körülbelül öt évet vehet igénybe. Ha ez a becslés helyes, akkor a munkálatoknak másfél éven belül meg kell kezdődniük ahhoz, hogy a 2030-as világbajnokságra át lehessen adni az alagutat. A Secegsától kiemelték: a kezdeményezéssel kapcsolatos kutatások időszakosan, de folyamatosan zajlanak, egy ugyanerre a területre szakosodott spanyol vállalattal együttműködésben.

A kontinentális Európát az afrikai kontinenstől elválasztó Gibraltári-szoros mindössze tizennégy kilométer széles a legszűkebb pontján, a vízmélység 300–900 méter között mozog. A szoros alatti műtárgy létrehozásáról még 1979 júniusában állapodtak meg az úgynevezett spanyol–marokkói közös nyilatkozatban, melyet a marokkói Fezben írt alá II. Hasszán marokkói király és I. János Károly spanyol király.

Különböző források alapján a megépítendő vasúti pálya 42 kilométer hosszú lesz, melyből 38,67 kilométernyi fut majd alagútban: egy 27,7 kilométeres víz alatti és egy 11 kilométer hosszú föld alatti műtárgyban. Az alagút a dél-spanyolországi Punta Paloma és a Tanger-öbölnél fekvő Punta Malabata között vezethet maximum 300 méter mélységben, legfeljebb három százalékos lejtéssel. A műtárgy két, egyenként 7,9 méter belső átmérőjű csövében egyvágányú pálya futna, közöttük hat méter átmérőjű szervízalagúttal. A három alagutat 340 méterenként átjárók kötnék össze – számol be a Rail Tech.

(Nyitóképünkön a gibraltári alagút vázlatterve. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.