Négyezer munkavállalójától válik meg a PKP Cargo

iho/vasút   ·   2024.07.05. 15:15
PKP Cargo terminál

Lengyelország legnagyobb, egyben nemzeti vasúti árufuvarozója munkatársainak egyharmadát kénytelen elbocsátani a társaság pénzügyi és likviditási helyzetének javítását célzó szerkezetátalakítási eljárás keretében.

A PKP Cargo kétségtelenül nehéz pénzügyi helyzetben van. A vállalat piaci részesedése a vasúti áruszállításban a 2012-es 50,4 százalékról tavaly 33,1 százalékra esett vissza. Nyeresége 2023-ban 82,10 millió złoty volt, szemben a 2022-es 148 millió złotyval. Az idei első negyedévben pedig már veszteséget jeleztek az adatok, a vasúttársaság 118 millió złoty mínusszal zárta az időszakot, szoros összefüggésben a bevételek visszaesésével (1,19 milliárd złoty a 2023 első negyedévi 1,58 milliárddal szemben). Egy złoty jelenleg 92 forintot ér.

Tekintettel a kialakult helyzetre, a vállalat igazgatósága most úgy döntött, hogy szeptember 30-ig megválik munkavállaóinak egyharmadától, vagyis 4142 főtől. A cég június eleje óta eleve több ezer alkalmazottját helyezte inaktív státuszba – a havi járandóságuk negyven százalékának kifizetése mellett. Ám mindez nem azt jelenti, hogy ennyien válnak munkanélkülivé, sokukat ugyanis más vasútvállalatok veszik át: háromszázan például a regionális vasúti személyszállítási szolgáltatásokat nyújtó Polregiónál helyezkednek el.

A PKP Cargo menedzsmentje szerint a lejtmenetben meghatározó szerepet játszottak a 2022-ben a lengyel kormány által kötelezően elrendelt lakossági szénszállítások. Az orosz szénre vonatkozó embargó bevezetése után a PGE Paliwa energetikai céget és az egyébként szénexportőr Węglokoksot 2022 júliusában Mateusz Morawiecki miniszterelnök határozatban szólította fel arra, hogy október 31-éig összesen 4,5 millió tonna egyéni gazdaságok számára alkalmas – voltaképpen lakossági – szenet importáljanak. Ennek a hatalmas mennyiségnek a szállítását a PKP Cargo volt köteles megszervezni. Azért, hogy a feladatnak eleget tehessen, a vasúttársaság több, jövedelmező szállítási szerződést is felmondott, ám a lengyel államkincstár a kieső bevételek és a ráfizetéses szénszállítás után nem fizetett kompenzációt. A fuvarozónál felmerült veszteségek felmérésére és kiszámítására a Szejm, a Lengyel Köztársaság Országgyűlésének vasúti szállítási albizottsága még június elején fogadott el határozatot. Leszek Miętek, a lengyelországi Vasutasok Szakszervezet elnöke az albizottsági ülésen úgy értékelt, hogy a kormányzati döntések következtében a PKP Cargo „elhagyta az ügyfeleit", és ez a lépés volt az „az utolsó szög volt a cég koporsójában”.

Viszonylag friss fejlemény, hogy a PKP Cargo az illetékes varsói kerületi bírósághoz benyújtotta a társaság rehabilitációjára vonatkozó keresetét – tudni kell, hogy törvény által alapított jogalanyként a vállalat nem „csődképes”, azaz nem lehet csődeljárás alá vonni. A végeredmény azonban nagyjából ugyanaz lesz: egy átfogó szerkezetátalakítás.

A hamarosan meginduló folyamat során az illetékes joghatóság felügyeli a PKP Cargo igazgatóságának tevékenységét. Utóbbi tájékoztatja a vasúttársaság alkalmazottait, részvényeseit, hitelezőit és beszállítóit a tervezett stratégiáról, a szerkezetátalakítási intézkedésekről (mint például a szerződések újratárgyalása, személyi változások, a korrekciós intézkedések végrehajtási ütemtervében szereplő finanszírozási változások). Ennek alapján egyezségi javaslatokat terjesztenek elő a hitelezőknek, és a PKP Cargo fizetési határidő halasztást, részletfizetési lehetőséget vagy akár részleges adósságelengedést is kaphat. Továbbá a szerkezetátalakítási eljárás azt is megadja az igazgatóságnak, amire a jelenlegi helyzetben a leginkább szüksége van: időt a szakszervezetekkel, a hitelezőkkel és a vállalkozókkal folytatott tárgyalásokra. Ezen a téren nem kell drasztikus lépésekre számítani, az igazgatóság és a szakszervezetek közötti megbeszélések során a juttatások megváltoztatásáról, illetve a létszámleépítés mértékéről egyeztetnek a felek.

Mindenesetre a piacot nem sokkolta a szerkezetátalakítási eljárás megindítása érdekében benyújtott kereset híre. Ennek többek között az lehet az oka, hogy 2020 óta sokat sejtetően kifejezetten alacsony (a tíz évvel ezelőttihez képest összehasonlíthatatlanul alacsonyabb) a PKP Cargo részvényeinek árfolyama, illetve a közelmúltban egymás után láttak napvilágot a cég nehézségeiről szóló információk.

*

A részvénytársaságként működő PKP Cargo Lengyelország legjelentősebb vasúti árufuvarozója. Legnagyobb részvényese a nemzeti vasúttársaság, a PKP, a maga 33,01 százalékával. A PKP Cargo Csoport logisztikai szolgáltatásokat nyújt, kombinálva a vasúti, közúti és tengeri szállítást. Önálló áruszállítást végez Lengyelországban, továbbá Csehországban, Szlovákiában, Németországban, Ausztriában, Hollandiában, Magyarországon, Litvániában és Szlovéniában. A magyarországi leányvállalat, a PKP Cargo International Hu Zrt. közvetlenül nem érintett a szerkezetátalakítási eljárásban, sőt, tavaly kifejezetten kedvező évet zárt: látványos árbevétel és adózott eredmény növekedés mellett kilenc százalékos adózás utáni, az árbevételhez mért eredményességet könyvelhetett el. Minderről bővebben az augusztusi Indóházban megjelenő áruszállító vasútvállalati toplistánkban lehet olvasni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek