Nincsen jobb, mint ötvenéves menetrendkönyvet bújni!
Persze, adja magát a lehetőség, hogy rögtön belevessük magunkat kedvenc vasútvonalunk adathalmazába és a mai helyzettel összehasonlítva próbáljunk meg mindenféle következtetést levonni, elmerengeni a dolgok romlásán, vagy éppen javulásán. Ne is húzzuk ezt tovább, tegyük meg tüstént! Érintettként és elővárosi – bár egyre erősebben fakuló fényű – kirakatvonalként rögtön szóba jön a 70-es, így vonatozzunk egyet 1967 egyik hajnalán Budapestről Szob felé!
Van itt egy vonatunk, ami csak hétfői napon indul a Nyugatiból, 0.13-kor. Évtizedeken át nagy méreg volt, hogy az utolsó éjszakai vonat fél tizenkettőkor elment Szob felé, ezért már egy kiadósabb mozi, színház megoldhatatlan volt az agglomerációban lakóknak, az éjfél utáni vonatindulás csak az ütemes menetrend továbbfejlesztett változatában tért vissza, és működik, azóta is. De mi lehetett ez a hétfői dolog? Hétvégi kikapcsolódásról Budapesten át éjjel hazatérő utasok érdekét szolgálja? Hiszen a nagyobb népmozgások vasárnap este, hétfő hajnalban Budapest felé mutatnak ebben az időben, országosan. Nem fut nagy sebességet ez a vonat, a Dunakeszi-alsón való megállást is kihagyva hatvanhat perc alatt jut Vácra, egy óra ötvenöt perc alatt Szobra. Ma ezt a kevés mindenhol megálló személyvonatok közül a leggyorsabb hetvenkét perc alatt teljesíti, ez több, mint fél órás javulás!
Aztán éjszakai csend, az első reggeli vonat csak 4.21-kor indul a vonalon. Ma ez 4.45-re módosult.
A következő járat rögtön egy érdekes jelenség, vasúti önkiszolgáló vonat, Lajosmizséről indulva 5.27-kor ér Rákospalota-Újpestre, azután Vácig már csak Dunakeszi-Gyártelepen áll meg. Műszakváltás a járműjavítóban, messziről is kell a munkáskéz, őket szolgálja a közvetlen járat, ahogy a következő, mintegy fél órával később közlekedő, Ceglédről érkező „csörgő” is.
Embertelenek az indulási adatok, ma senki sem jegyezné meg őket, bár biztosan fel lehet nőni minden feladathoz. Az ütemes menetrend ellenzői csettinthetnek, ekkor még maradéktalanul megvalósulhattak legvadabb álmaik is! De hogyan lehetett így szerelvényfordulókat, vonatkereszteket tervezni? Kihez, mihez illeszkedtek az indulási időpontok? 5.23, 6.37, 7.30, 7.37 (az két azonos indulási perc ne tévesszen meg minket, az egyik vonat személyvonat, a másik gyorsított, tehát Rákospalotától ezek az adatok is összezavarodnak) 8.16, 8.40, 10.05, 11.53... bizony, aki lekéste a nagy reggeli tülekedést, az délelőtt már csak másfélóránként utazhatott Vác felé.
Nyalánkságok: a Prágába 7.52-kor induló névtelen gyorsvonat Vácon megáll (ahogyan ezt sokáig az EC sem tette még meg), azután viszont Verőce és Zebegény lépnek elő megállási helyekké, szemben a ma favorizált (és jóval jelentősebb) Nagymaros-Visegrádnál. Mi lehet ez? Burzsoá csökevény, hajdani budapesti gyártulajdonosok és családjaik által a verőcei nyaralókba történő eljutáshoz kiharcolt közvetlen eljutás maradványa?
Aztán itt vannak ezek a délelőtti, kifelé szaladó gyorsított vonatok 7.30-kor: csak munkaszüneti napokon közlekednek, tehát egyértelműen a kirándulóforgalmat szolgálják, indul a parcellázás a Dunakanyarban és a köztes településeket. Az egyik ezért Vácig csak Felsőgödön, a másik csak Alsógödön és Sződligeten áll meg. Igazi, egyetlen néprétegre szabott vonat, ilyen ma már nem nagyon van! Aki ezt lekéste, egy órával később, 8.40-kor még talál egy hétvégi járatot, amely több helyen megáll ugyan, de demonstratíve Dunakeszi-Gyártelepen nem, hiszen ott ilyenkor szünetel a munka.
Hétvégén 12.07-kor és 13.11-kor indul közvetlen vonat Drégelypalánkra és Balassagyarmatra, ez talán hétvégi fővárosi bevásárlórohamozókat hazaszállító vonat lehet? Akár közvetlen, akár nem, Vácon mindenképpen negyedórát állnak ezek a vonatok, a menetidő nem nagy ellenfél ekkor, még akár egy menetrendkönyv is megengedheti magának, hogy autónyeremény-betétkönyvet hirdessenek benne.
A délutáni számok szintén a lehető legnagyobb mértékben zagyvák. Indulási időpontok: 13.11, 13.35, 13.50 (ez jó kis sűrűség munkanapon) 14.27,14.34, 15.12 (Hoppá, itt beletrafált az időadat egy egy héttel ezelőtt mér érvényes személyvonatéba) 15.41, 15.57, 16.32, 16.42, 17.20 (ez itt egy egyedüli zónázó vonat Vácra, harminchét perces menetidővel) 17.28, 17.36... akárhogy is nézzük, két, még véletlenül ismétlődő időadat sem található egész délután. És a nap további része is ilyen. Ha akarjuk, nevezhetjük kínálati menetrendnek, csak a kínálat éppen nem az általános felhasználóra vonatkozik, hanem bizonyos munkavégzésre, helyszínekre, embercsoportok mozgására.
Hol van ehhez képest az arctalan ütemesség álomba ringató monotóniája? Ritmusok, amelybe belealszik az ember, a vonaton is, de a forgalmi irodában pláne! Balesetveszély, ébresztő!
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!