Önvezető vonatokat is tesztelnének a velimi próbakörön

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2019.10.11. 12:00
VU_01

A közép-csehországi Kolín közelében fekvő Velim mellett található többcélú vasúti tesztpálya (Výzkumný ústav železniční (VUZ) méltán híres az egész kontinensen. A Cseh Vasutak Csoport leányvállalatának vezetősége a jelen kor vívmányait figyelemmel kísérve döntött úgy, hogy a két tesztpálya egyikén önvezető vasúti járművek tesztelését is lehetővé teszik a közeljövőben. Ennek érdekében a kisebbik tesztpálya paramétereit úgy alakítják át, hogy az alkalmas legyen az önvezető vonatok próbáztatására is.

A beruházás a tervek szerint néhány százmillió koronába kerül majd. A pontos összeg a kivitelező kiválasztására kiírt tender győztesének ajánlatától függ. A tesztpálya felújítására vonatkozó versenypályázatot még az év végéig ki szeretnék hirdetni.

Mikor még a Škoda-csodákat futtatták a próbakörön<br>(fotó: Václav Rubeš)

A kisebbik tesztpálya modernizálását, amelyeken a 120 kilométer/óra maximális sebességű járműveket tesztelik, a tervek szerint uniós támogatásból is finanszíroznák. Várhatóan a prágai D metró szerelvényeit is itt tesztelhetnék a jövőben, amik ugyancsak önvezetők lesznek. A tervezett felújítás előtt még jövőre elkezdik a nagy körpálya modernizálását is, amelynek a költsége 70 millió korona (910 millió forint) lesz. A nagy körpályán a maximális sebesség 230 kilométer/óra.

A velimi tesztpálya nagyon sikeres az utóbbi években, rengeteg megrendelése van. A VUZ tesztpálya kapacitása 2021 végéig már teljesen elkelt, most már 2022-re veszik fel a megrendeléseket. A vasúti tesztpálya a legjövedelmezőbb üzletága a Cseh vasutak Csoportnak, tavaly a bevétele meghaladta a félmilliárd koronát (517 millió korona, azaz 6,7 milliárd forint), nyeresége pedig 2018-ban 142 millió korona (1,8 milliárd forint) volt. Az anyavállalat részére nem kevés pénzt hoz a házhoz, évente több mint száz millió koronát osztalék formájában.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.