Öt év szünet után: alakul a légiprogram augusztus huszadikára!
A műsor természetesen még nem végleges, de a mostani állás szerint az első látványos mozzanat a légierő három Gripen harci gépének rajékkötelékben történő áthúzása lesz.
Utánuk sokkal lassabb, de ugyancsak érdekes gépek következnek, a légierő legfrissebb beszerzéséből: két cseh gyártmányú, Zlin Z-242-es egymotoros kiképzőgép. Aztán szintén a szolnoki bázisról érkeznek gépek a légtérbe, de már forgószárnyasok. Láthatjuk először az egykori mentőgépeket, az egyhajtóműves Mókuskákat: mint ismeretes, a két Écureuil tavaly került a honvédséghez és kapott katonai gépekhez méltó zöld festést, mert az uniós előírások szerint a nagyvárosok feletti szolgálatot csak kéthajtóműves helikopterekkel szabad ellátni, a katonák viszont továbbra is használhatják a jó állapotban lévő helikoptereket, elsősorban futárgépnek, akár különleges egységek beavatkozásakor, vagy akár VIP-szállítóként is.
Ezután három, jóval nagyobb, kéthajtóműves forgószárnyas húz át a Lánchíd és a Margit-híd közötti légtéren, a katonák Mi-8-as, illetve 17-es szállító helikopterei. Feltételezzük, hogy közülük legalább kettő nagyjavításon átesett Mi-17-es lesz, azok közül, amelyeket nemrég szállítottak vissza Magyarországra az orosz partnertől, majd helyezték újra szolgálatba őket.
Innentől kezdve a légtér a polgári aviatikáé. Először Illés Tamást műrepülését láthatjuk, az Advanced kategória korábbi Európa- és világbajnoka Edge 540-es gépével repül, vagyis az unlimited-kategória egyik uralkodó típusával.
Utána hasonlóan elképesztő figurák gyártása várható még különlegesebb előadásban, merthogy ismét gyönyörködhetünk Imreh Lajos – a honi repülő társadalomban ismert nevén Lujó – elképesztő manővereivel, amit méretes Mi-2-es helikopterével hajt végre. Nos ez a típus, becenevén a „repülő csirkecomb”, korábban nem volt igazán híres virgonc manőverező képességéről, de a rendkívül tehetséges magyar pilóta ritkán látható remek műrepülést mutat be vele, és hogy még látványosabb legyen a produkció, természetesen ugyanúgy füstölővel, mint az egymotoros műrepülő gépek.
A Pannon Air Service háromgépes köteléke képviseli a Duna fölött a hazai repülés egy másik ágát. A kétüléses kompozit-építésű kecses DA-40-esek a bécsújhelyi gyár szépvonalú kétmotorosát, a Da-42-est kísérik: a szintén kompozit négyszemélyes gép érdekességét csak növeli, hogy dízel-motorokkal repül, és egyike a kategóriája legmodernebb típusainak.
Ezek után következik az ejtőernyősök záróprodukciója, ennek részletei még valóban tisztázásra várnak. Reméljük, lesznek majd látványos formaugrások is, no de az eje-program sokkal erősebben időjárás-érzékeny műsorszám, mint mondjuk motoros gépek áthúzása.
Talabos Gábor elmondta: az augusztus huszadikai ünnepi program szervezői az egyre erősebben érzékelhető közönségigény hatására döntöttek arról, hogy a sok évtizedes hagyománynak megfelelően ismét lesz vízi- és légi parádé. Ennek az igénynek a közvetítésében, tegyük hozzá, portálunk is részt vett: nemegyszer közöltünk olyan cikkeket, sőt, felhívásokat, amelyek mögött nemcsak az volt a mondandó, hogy mind a hazai repülőtársadalomnak, mind a laikus közönségnek hiányzott ez az alkalom, hanem az is, hogy rossz üzenet volt az ötéves kihagyás.
Lehet, hogy a program olvastán lesznek, akik azt mondják: volt már ennél gazdagabb repülő műsor is augusztus huszadikán, egyelőre azonban az a fontos, hogy – legalább egy óra erejéig – megint látunk hazai pilótákat és repülőeszközöket az ünnep délelőttjén, a Duna fölött.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!