Palettákat az utasszállítókba – az Airbus cargo megoldása
Az európai gyártó megoldásának lényege, hogy a gépek economy üléseinek helyén, az ülésekhez padlóba ágyazott sínekre szerelne palettákat, amelyek megkönnyítik a ki- és berakodást, biztonságos rögzítési rendszert kínálnak és jobban óvják a kabin berendezését más, „ad hoc” elhelyezett teherárukkal szemben – ilyen cargo megoldásról adtunk hírt az Air Canada három 777-ese esetében.
A palettákra pakolt terhet 9g szakítószilárdságú hálókkal rögzítik. A paletták teherbírása 260 kiló és a teheráru térfogata 2,7 köbméter lehet. Ez viszonylag visszafogott kapacitás, de azoknak az egészségügyi felszereléseknek, maszkoknak és egyebeknek a szállítására épp megfelelő, amelyeket manapság az utasszállítók utasok helyett sokszor visznek, különösen nagy hatótávolságú vonalakon, például Kína és Európa között.
Az A350-esekbe harminc paletta helyezhető el, a 330-asokba huszonnyolc, hasonló mennyiséget szállíthatnak a viszonylag kevés példányban repülő négyhajtóműves A340-esek is, sőt, a cég egyik vezetőjének közlése szerint vizsgálják, lehet-e az A380-as kétszintes óriásokat is így felszerelni.
A paletták csak az economy ülések helyére kerülhetnek, a konyhák és a toalettek maradnak a gépen, viszont deaktiválni kell a az utasszórakoztató rendszereket és a kiegészítő oxigénrendszert, mindez azért fontos, hogy ne keletkezzen plusz hő a kabinban.
A gyártó a palettás kialakítást igénylő cégeknek felajánlja, hogy lebonyolítja a hatósági engedélyeztetést is. Az EASA egyébként az utasszállítókkal történő teherszállítás esetére már felállította a szabályait, például azt, hogy a fedélzeten a pilótákon kívül ott kell, hogy legyen egy általában háromfős kabinszemélyzet is, ők kell, hogy rendszeresen ellenőrizzék a rakomány állapotát, főképp azt, nincs-e füst vagy tűz a kabinban.
Természetesen veszélyes árut (például a már sok bajt okozott lítium-ionos akkumulátorokat) így sem szabad szállítani, az efféle termékek repültetését utasszállítókon már korábban is megtiltották. Az Airbus néhány nap alatt elvégzi a gépek felszerelését palettákkal, és vállalja, hogy ha már nem lesz szükség rá, a kabinokat ugyancsak rövid idő alatt szereli vissza utasszállító kialakításúvá.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!