Párbaj az utasokért: Nagyvárad és Debrecen

iho/repülés   ·   2020.08.25. 09:00
VVEvxnbvmi6itU1U0m4JDc9uujlN5e0hTPbZv67a

Vajon versenyben tartja-e a bihari repülőteret új terminálja a mindössze 55 kilométerre fekvő konkurenciával?

A COVID-járvány és a még mindig gyengén emelkedő légiközlekedési igények közepette nyilván nem keltett túl nagy feltünést a hír, miszerint nem sokkal ezelőtt Nagyvárad repülőterén új terminálépületet avattak. Az átadás aktualitását a gyér forgalom közepette talán inkább adja a helyhatósági választások közelsége Romániában, hiszen, mint arról az erdélyi magyar napilap, a Krónika is beszámolt, a létesítményt részben központi költségvetésből, részben a megyei önkormányzat által garantált bankhitelből építették, összesen csaknem 26 millió lej értékben, és az átadáson is a megyei tanács elnöke, Pásztor Sándor volt a főszereplő.

Hogy mi a politikai jelentősége az egyébként két évet csúszott beruházásnak? Ismét a Krónikát idézzük: „A nagyváradi repülőtér háttérbe szorult volta régóta vitatéma Ilie Bolojan polgármester és Pásztor Sándor megyei tanácselnök között, a váradi elöljáró már azt is sugallta, hogy az RMDSZ-es politikus azért hanyagolja a turizmus szempontjából létfontosságú reptér fejlesztését, hogy az ne jelenthessen konkurenciát a közeli, debreceni légikikötőnek.

És a történet itt válik légiközlekedési szempontból érdekessé: vajon mennyire reális Nagyvárad konkurenciája Debrecenre nézve? Nyilvánvaló ugyanis, hogy a bihari megyeszékhely légikikötője valóban elsősorban a legközelebbi közforgalmi repülőtér üzletéből kell, hogy kiharapjon egy szeletet.

((fotók: a Bihar megyei tanács facebook-oldaláról)

Igaz, Romániában a lassan kiépülő autópálya-hálózat fontossá teszi a belföldi légiközlekedést is, amit az is jelez, hogy a reptér weboldalának tanúsága szerint Nagyváradról rendszeres járatok most gyakorlatilag csak Bukarest felé indulnak és onnan érkeznek: a fővárostól való tetemes távolság és a teljes sztráda-kapcsolat hiánya ezt a vonalat a reptér weboldala szerint továbbra is életben tartja a Tarom és a Blue Air bukaresti járatait, és ezen kívül csak heti két antalyai charter teszi ki a mostani forgalmat.

Mindeközben azonban a légiközlekedés természetéhez képest Debrecen kényelmetlenül közel van Nagyváradhoz, legalábbis ami az utóbbi ambícióit illeti, ráadásul ez a légvonalban mindössze 55 kilométeres távolság közúton is könnyen elérhető lesz. A várostól északra ugyanis romániai részen építik az észak-erdélyi autópályának azt a szakaszát, ami a jövendő határállomáshoz vezet, a romániai sajtó egyébként elég komoly hírverést kelt ezügyben, azt a képzetet keltve, mintha az egész észak-erdélyi sztráda készülne el.

Valójában azonban a most átadásra váró szakasz mögött egészen a Kolozsvár környéki Gyaluig egy métert sem vehettek még birtokukba az autósok. A magyar oldalon viszont az „ellenirányú” építkezésnek valóban megvan a maga jelentősége, hiszen az M3-as és annak déli leágazása, az M35 egészen Budapesttől, sőt, ha úgy tetszik, az M0 és az M1 révén Bécs és Pozsony felől nyújt sztráda-kapcsolatot, és ez már Berettyóújfaluig valóban létezik, járható…

Debrecen közelsége egyébként eddig is eléggé nyilvánvalóan meghatározta Nagyvárad esélyeit, hiszen az előbbi kifejezetten és intenzíven alapozott a regionális igényekre, ennek megfelelően utasai jelentős részben Ukrajna és Románia felől érkeztek a debreceni légikikötőbe. Viszont az is a tudatos konkurencia-építés jele lehetett, hogy merrefelé tendált a bihariak járatszervezése. Egy európai repülőtér forgalmát ma már jelentős mértékben határozzák meg a diszkontok, nos, miután Debrecenben Wizz-bázis épült ki, Nagyvárad a COVID előtt a Ryanair révén épített nemzetközi légikapcsolatokat, olyan desztinációkkal, mint Eindhoven, Memming, London-Stansted, azonban az ír cég a neki kedvezően megszabott reptéri tarifák ellenére 2018-ban kivonult innen.

Anélkül tehát, hogy lebecsülnénk a nagyváradiak igyekezetét, az azért kérdés, hogy a most átadott terminálépület garantálja-e a fenntartásához méltó forgalmat is. Miközben a magyar megyei tanácselnököt azzal vádolják, hogy nem akart konkurenciát állítani Debrecennek, az egész beruházás inkább tűnik úgy, hogy román részről presztízskérdést csináltak abból, sikerüljön konkurenciát állítani Debrecennek... Persze azt, hogy végül is miképp alakul a repülőtér valódi perspektívája, és ezzel a Debrecen–Nagyvárad-vetélkedő, igazából csak akkor láthatjuk majd, ha végre levonul a járvány és helyreállnak a normális utazási igények.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek