Parkolókkal és kerékpártárolókkal szórja tele a BFK az elővárosokat
3250 P+R parkoló, valamint – a vasútállomásra kerékpárral érkezők számára – 2200 B+R kerékpártároló-férőhely tervezésére írt ki közbeszerzést a Budapest Fejlesztési Központ. A fejlesztéssel duplájára növekszik majd az elővárosi vasútvonalak mellett a parkolóhelyek száma, így a Budapestre utazók közül többen válthatnak autóról vasútra.
Az elővárosokból és a külső kerületekből naponta egymillióan jönnek Budapest belső kerületeibe dolgozni, tanulni, szolgáltatásokat igénybe venni. A közösségi közlekedés nem elég versenyképes, az ingázók több mint kétharmada autóval érkezik a fővárosba.
Az autóforgalom csökkentése és a budapesti utak tehermentesítése érdekében célszerű az elővárosi kötöttpályás fejlesztést összekötni az érintett vasútállomások, megállóhelyek megközelíthetőségének javításával. A most kiírt tervezési közbeszerzés nyolc vasútvonal,
- az 1-es hegyeshalmi,
- a 30a székesfehérvári,
- a 40a pusztaszabolcsi,
- a 70-es váci,
- a 80a hatvani,
- a 100a ceglédi,
- a 120a újszászi és
- a 150-es kunszentmiklósi vonalakat érinti.
2022-ig csaknem ötven helyszínen készülhetnek el a parkolók engedélyezési és kiviteli tervei. Az érintett vonalak mentén az intézkedések hatására összességében megduplázódhatnak a P+R és B+R kapacitások.
A tervezésért felelős BFK a fővárosba vezető összes vasúti és hévvonal valamennyi agglomerációs állomásán és megállóhelyén felmérte az autós parkolási és kerékpáros tárolási igényeket. A BFK 108 településen, összesen 171 helyszínen vizsgálta, hogy hány parkoló- és tárolóhely van, mennyire lenne igény most, illetve, hogy a fejlesztések után mennyivel használnák többen a P+R és B+R-eket.
– A P+R és B+R parkolók fejlesztése az agglomerációban nem csak az ingázók, de a budapestiek érdeke is, a belváros forgalomcsillapításának előfeltétele az agglomerációs közösségi közlekedés versenyképesebbé tétele. Az egyik legfontosabb eszköz a módváltó utazások elősegítése, vagyis az, hogy a gépkocsit, kerékpárt a vasútállomáson lehessen hagyni. Még jobb persze, ha az utas autó helyett már a vonathoz is közösségi közlekedéssel jut el, a projektnek ezért része a buszfordulók, buszmegállók megtervezése is, ahol ezek hiányoznak” – mondta Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója.
Budapest elővárosaiban nem ez az egyetlen program, amelyben bővül a P+R és B+R kapacitás, például a veresegyházi, a lajosmizsei, az újszászi, esztergomi vasútvonalak vagy a szentendrei, ráckevei, csepeli hévek már folyó fejlesztésében is épülnek autóparkolók, kerékpártárolók. Ez a külön tervezés azon vonalak megállóit, állomásait érinti, ahol párhuzamosan a vonal átfogó fejlesztésére most nem zajlanak tervezési, előkészítési munkák.
Vitézy Dávid már tavaly Facebook-posztban számolt be ezekről a fejlesztési lehetőségekről. Akkor még csak nagyságrendekről írt, pontos számot most lehet olvasni a Közbeszerzési Értesítőben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!