Partra futott egy konténerszállító a Szuezi-csatornában, leállt a forgalom

Károly Szabolcs   ·   2021.03.24. 12:00
evergiven

Valószínűleg egy erős széllökés miatt fordult keresztbe az Ever Given, blokkolva a kulcsfontosságú szállítási átjárót.

A hajót üzemeltető Evergreen Marine nyilatkozata szerint a Kínából a hollandiai Rotterdam kikötőjébe tartó Ever Given kedden reggel érkezett meg a Vörös-tenger felől az Egyiptomban található Szuezi-csatornához. A panamai zászló alatt hajózó, Golden osztályú négyszáz méter hosszú, ezzel a világ egyik legnagyobb teherhajójának számító hajó azonban a forgalmas vízi átkelő déli végétől hat tengeri mérföldre keresztbe fordult és partra futott: a 2018 máusában vízre bocsátott, több mint 200 ezer tonnás monstrum orra a csatorna keleti, tatja pedig a nyugati oldalához szorult.

A baleset pontos okát egyelőre nem tudni, a tajvani logisztikai vállalat szerint a szuezi kikötőtől északra egy váratlan erős széllökés érhette a konténerszállítót, eltérítve azt a menetiránytól, ennek következtében futhatott partra az Ever Given. A hajó ötödikként haladt egy északi irányba tartó konvojban, mögötte tizenöt jármű várt átkelésre, melyek az incidens miatt feltorlódtak; jelenleg mintegy 10 millió hordónyi olajszállítmány várakozik. A forgalom fenntartása érdekében Egyiptom megnyitotta a Szuezi-csatorna régebbi, lezárt csatornáját – jelenti a BBC.

A Vessel Finder oldal adatai alapján az Ever Given jobbra fordulva állt keresztbe a Szuezi-csatornában (kép forrása: vesselfinder.com)

Az Ever Given segítségére vontatóhajókat küldtek. Ha a dagály érkezésével sem tudják megmozdítani a vízi járművet, számos konténert le kell majd emelni róla. Továbbá elkezdik a homokot is elbontani, amelyen a hajó fennakadt, ez viszont napokat fog igénybe venni, ami jelentős gondot okozhat a rendkívül fontos kelet–nyugat irányú tengeri szállítási útvonalon.

A Szuezi-csatornában utoljára 2017-ben futott partra egy japán konténerszállító, műszaki hiba miatt, megakasztva a forgalmat. Akkor vontatóhajók segítségével néhány óra alatt kiszabadították a hajót.

A Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő Szuezi-csatornát 1859 és 1869 között építették, 1869-ben adták át. A mesterséges átjárónak köszönhetően jócskán lerövidült az Európa és Ázsia közötti vízi szállítási út, mivel a hajóknak már nem kellett a teljes afrikai kontinenst megkerülni. A 193,3 kilométer (százhúsz mérföld) hosszú műtárgyon naponta körülbelül ötven hajó halad át.

A Golden osztályú konténerhajókat az Evergreen Marine üzemelteti; a vállalat tizenegy ilyen hajót rendelt a japán Imabari hajóépítő vállalattól. A 2018–2019 során forgalomba állított, gigantikus járművek elviekben 20124–20388 TEU kapacitásúak, vagyis ennyi húsz láb hosszú szabványos konténer szállítására képesek. A négyszáz méter hosszú, 58,8 méter széles hajóosztály merülése tizenhat méter.

(Nyitóképünkön az Ever Given konténerhajó látható. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek