Repül az új Antonov!

iho   ·   2015.05.08. 16:15
cim

Két pilótával és egy tesztmérnökkel a fedélzetén sikeres egyórás repülést teljesített az ukrajnai cég új típusa: a szűzfelszállás részleteiről nem szól a közlemény, vagyis, hogy ez milyen rendszerek kipróbálására ad lehetőséget, de általában ilyenkor a gépek vezethetőségét, a futók és fékszárnyak illetve hasonló alaprendszerek működését figyelik. A gyár csak annyit adott közre, hogy a pilóták a tesztrepülés sikeres végrehajtását jelentették.

Az első felszállás: a kísérő egy An-148-as<br>(fotók: Antonov)

Az új típus tulajdonképpen az eddig nem túl nagy számban készült (10 legyártott, összesen 35 megrendelt példány) An-148-as regionális utasszállító cargo-fejlesztése, amelyet civil és katonai felhasználásra egyaránt szán a cég. A hagyományoknak megfelelően ez a gépcsalád is vállszárnyas konstrukció, de a szárnyak alá egy-egy nagy kétáramúságú Progress D-436-148FM sugárhajtóművet szerelnek. A pilótafülke modern, „nagyképernyős”, a vezérlés digitális fly-by-wire, vagyis a mai követelményeknek megfelelőek a rendszerek.

A 178-ast az eredeti gép nagyobb kapacitású, 99 személyes 158-as változata alapján építették, a terhelhetősége 1000 kilométeres hatótávolsággal tizennyolc, 4000 kilométeres repülésekre tíz tonna. Az elképzelések szerint utódtípusa lehet a gyártó korábbi, már nem igazán modern típusainak, mint az An-12-es, a (Magyarországon is szolgálatban lévő) 26-os, valamint a 32-es: nos ezekből a gépekből még valóban meglehetősen sok repül.

Az áprilisi bemutatkozás

Ugyanakkor az ukránok ezzel az új géppel olyan, már meglehetősen népszerű típusokkal próbálnak versenyezni, mint az Alenia C-27J Spartan vagy az EADS CASA C-295-ös kéthajtóműves, légcsavaros-gázturbinás konstrukciók, illetve az Embraer ugyancsak most berepülés alatt álló kéthajtóművese, a KC-390-es. A koncepció szerint az új Antonov hasonló teherbírás és ugyancsak hasonló üzemeltetési feltételek mellett, mint amilyen például a rövid fel- és leszállás illetve a burkolatlan pályák használata vagy a „hot and high” teljesítmény, nagyobb sebességet és 10 ezer méter feletti csúcsmagasságot kínál a légcsavarosokhoz képest, viszonylag kedvező áron, becslések szerint példányonként 20 és 25 millió dollár között.

A gépet áprilisban mutatták be nyilvánosan, és mivel a rendszerei és a szerkezete jelentős részben azonosak a 148/158-assal, nem kell túlságosan sok kellemetlen meglepetésre számítani a berepülési időszakban. A közel hatvan százalékos azonosság egyben megkönnyíti a kiképzést és az üzemeltetést is. A gyártó elképzelései szerint a kiöregedett szállítógépek pótlására legalább 200 példányt adhatnának el az ukránok 2032-ig.

A kijeviek szerint akár a C-130-assal is konkurálhat az új teherszállító

A gép bemutatkozása ugyanakkor nyilván azért is fontos Ukrajnának és az Antonovnak, hogy jelezzék a külvilágnak: a háborús viszonyok ellenére a világ egyik legjelentősebb, legkomolyabb múlttal büszkélkedő repülőgépgyára továbbra is jelen van az aviatikában, és persze a piacokon is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.